Grønnere morgenmad – hvordan?

En lækker morgenmad behøver hverken at indeholde bacon eller andet kødpålæg. Her får du gode tips til at bytte kødet ud med kødfri alternativer, når morgenmaden skal på bordet.

avocadomad med æg

KØDFRIT PÅLÆG? Prøv at smøre avocado ud ligesom et tykt lag smør.

© iStock

Hvis du vil spise mindre kød, kan du gøre det nemmere for dig selv ved at starte med ét måltid ad gangen. Når det er blevet en vane, kan du tage næste måltid med.

Dagens første måltid er nok det nemmeste at starte med, for mange spiser sjældent kød om morgenen og slet ikke oksekød. De typiske kødtyper vil ofte være bacon, pølser samt kødpålæg.

Godt tip

Byt almindelig bacon ud med kalkunbacon eller endnu bedre: Servér baked beans til dine æg i stedet. Kødpålæg kan du bytte ud med fx ost, avocado, peanutbutter eller banan.

Kilder: *Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, og Maria Felding, klinisk diætist og forfatter til “Den plantebaserede kost”.*

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2019

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background