avocadomad med æg
Kødfrit pålæg?

Prøv at smøre avocado ud ligesom et tykt lag smør

© iStock

Grønnere morgenmad – hvordan?

En lækker morgenmad behøver hverken at indeholde bacon eller andet kødpålæg. Her får du gode tips til at bytte kødet ud med kødfri alternativer, når morgenmaden skal på bordet.

21. april 2020 af Inge Eriksen og Tine Sandorf

Hvis du vil spise mindre kød, kan du gøre det nemmere for dig selv ved at starte med ét måltid ad gangen. Når det er blevet en vane, kan du tage næste måltid med. 

Dagens første måltid er nok det nemmeste at starte med, for mange spiser sjældent kød om morgenen og slet ikke oksekød. De typiske kødtyper vil ofte være bacon, pølser samt kødpålæg.

Godt tip

Byt almindelig bacon ud med kalkunbacon eller endnu bedre: Servér baked beans til dine æg i stedet. Kødpålæg kan du bytte ud med fx ost, avocado, peanutbutter eller banan.

 

5 x grøn morgenmad

  • Skyr med en stor håndfuld bær og et drys hasselnødder
  • Havregrød kogt på vand eller mælk samt en æggehvide. Topping af et æble i tern, hakkede valnødder og kaneldrys
  • Smoothie blendet af 1-2 dl skyr, en banan og en håndfuld frosne jordbær. Drys lidt hakkede mandler på toppen
  • Ristet rugbrød med hytteost, skiver af avocado og tomat samt friskkværnet peber
  • Røræg med svampe og spinat samt en håndfuld cherrytomater til

Kilder: Sisse Fagt, seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet, og Maria Felding, klinisk diætist og forfatter til “Den plantebaserede kost”.


Artiklen blev bragt i I FORM nr. 16/2019

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: