Kvindelig læge holder æble og piller
© Colourbox

Spis dig til et sundere blodsukker

Her er guiden med de allernyeste råd til, hvordan du spiser dit blodsukker under kontrol!

5. september 2016 af Gorm Palmgren
Den nye forskning flytter lidt rundt på listerne over god og dårlig mad for blodsukkeret. Her er de nyeste råd.

Guide til et sundere blodsukker

Mæsk dig i

Israelske forskere brugte blandt andet analyser af tarmfloraen til at finde de fødevarer, der var allerbedst for blodsukkeret. For nogle var hytteost godt, for andre var det bedre med kylling. Enkelte fødevarer generede dog ifølge det nye studie stort set aldrig blodsukkeret, uanset hvilke bakterier, der gemte sig i tarmene hos forsøgspersonerne. Studiet viste at du roligt kan spise masser af:
Spar på
Nogle madvarer får ifølge det nye studie blodsukkeret op at ringe hos de fleste, og det kan derfor være en god strategi ikke at spise dem for ofte eller i for store mængder. Spar på:
  • Majs
  • Pitabrød
  • Pasta med tomatsauce
  • Toastbrød
  • Sushi
Kom op af sofaen
Når du dyrker motion, har musklerne brug for masser af brændstof. Derfor optager de sukker fra blodet for at forbrænde det. Det får dit blodsukker til at falde. Derudover har motion en gavnlig indflydelse på evnen til selv at regulere blodsukkeret, fordi den fysiske aktivitet øger kroppens følsomhed over for hormonet insulin. Den bedste effekt opnås ved regelmæssig træning.
Mål dit blodsukker
Du kan købe en blodsukkermåler i håndkøb og teste, hvor meget dine sædvanlige snacks og yndlingsretter hæver lige netop dit blodsukker. På den måde kan du designe din egen individuelle blodsukkervenlige diæt. Du skal dog være opmærksom på, at sygdom, stress, sport og din øvrige livsstil også spiller ind på blodsukkeret, så du vil skulle teste det samme måltid flere gange for at få et realistisk billede.

Puha på pilleform

Hvis alt andet svigter, er det i dag også muligt at få foretaget en fæcestransplantation. Det betyder - hold fast! - at man får afføring fra en anden person skubbet op i sin tarm. Derved følger der en masse bakterier med, og hvis donoren har en sund tarmflora, der er god til at regulere blodsukkeret, kan den etablere sig i din tarm og udkonkurrere din egen, dårlige tarmflora. Der findes også en lidt mere spiselig udgave af fæcestransplantationen, nemlig tabletter med afføring fra raske donorer.

I FORM anbefaler
Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag. 

Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler