Kostpyramide: Antiinflammatorisk kost

Se den klassiske kostpyramide i en antiinflammatorisk udgave. Bliv klogere på, hvilke madvarer du skal spise meget af, og hvilke du skal holde igen med.

8. august 2018 af læge Jerk W. Langer.

Verdens sundeste kostpyramide

Her er en nem og praktisk guide til dig, der gerne vil spise antiinflammatorisk: Spis og drik af pyramidens to nederste lag, og hold igen med varerne oppe i den orange spids.

Bliv klogere på antiinflammatorisk kost her 

Når dine madvarer doseres rigtigt indbyrdes, vil kroppen finde en balance, der både skaber velvære og energi og beskytter dig mod en lang række sygdomme. Nemlig alle dem, der skyldes den farlige kroniske inflammation.

Download kostpyramiden her

Sådan skal du forstå kostpyramiden


Den orange spids: Spis og drik kun lidt – eller undgå det helt.

I pyramidens orange top finder du mad og drikke, der er pro-inflammatorisk, fedende og sygdomsfremkaldende. Med andre ord trækker de dig i den gale retning. Der er tale om følgende fødevarer:

  • Sukker
  • Forarbejdet, unaturlig mad
  • Salt
  • Hvide ris, hvid pasta og hvidt brød
  • Slik
  • Sodavand og frugtjuice
  • Chips
  • Planteolier med meget omega-6


Det lyslilla lag: Spis og drik det i moderate mængder.

Mad- og drikkevarerne i det lyslilla lag kan gøre dig sundere, hvis du ikke får for store mængder af dem. Der er tale om følgende fødevarer: 

  • Ost
  • Mørk chokolade
  • Mager mælk
  • Kartofler
  • Rødt kød
  • Alkohol (max ét glas om dagen for kvinder, to for mænd)
  • Æg
  • Kaffe
  • Sojaprodukter 


De to nederste lag - det lyseblå og lilla: Spis og drik det hyppigt

I det lyseblå og det lilla pyramidelag finder du mad, der styrker dit antiinflammatoriske forsvar, så du er beskyttet mod en lang række sygdomme, og hjælper dig med at holde en sund og fornuftig vægt. Lad især det mørklilla lag udgøre fundamentet i din kost – så er du godt på vej til en stærk og langtidsholdbar krop.

Følgende fødevarer skal du spise hyppigt:

  • Mager fisk
  • Nødder (uden salt og sukker)
  • Frø med omega-3
  • Sunde planteolier
  • Frugt
  • Krydderier
  • Probiotiske mælkeprodukter
  • Te 
  • Fjerkræ

Følgende fødevarer skal du spise løs af:

  • Fed fisk med meget omega-3
  • Skaldyr
  • Grove fuldkorn
  • Bær
  • Vand
  • Grønsager
  • Bælgfrugter

Artiklen er bragt i I FORM 13/2011. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler