Stærk mave med I FORMs mavecamp

En stærk mave er fundamentet for alle dine bevægelser og gavner dig både i det daglige og til træning. Derfor skyder vi nu et effektivt maveforløb i gang, hvor du trin for trin bygger dine muskler op med nye øvelser. Kom godt fra start her.

Kvinde der træner mave og smiler

TRÆN DIG TIL EN STÆRKERE MAVE. En måtte eller et andet blødt underlag. Det er det eneste, du skal bruge for at lave øvelserne i vores mavecamp.

© Jakob Helbig

Maven er en fascinerende størrelse. Den kan knurre og larme, være blød eller hård, udvide sig enormt, hvis en baby kræver pladsen, og snøre sig helt sammen, når der er fare på færde. Men vigtigst af alt, så er maven med til at forbinde underkrop og overkrop og holde dig oprejst hele dagen.

Man kan nemlig ikke sige mave uden også at sige kernemuskulatur. Mavens muskler består af flere lag: de ydre skrå, de indre skrå, den lige – også kendt som sixpackmusklen – og den dybe muskel, som går på tværs af maven og rundt om kroppen som et korset. De dybe mavemuskler kan netop betegnes som en del af kernen.

Tilsammen har alle disse muskler afgørende betydning for din krops holdning, at du kan holde maven flad, og ikke mindst at du kan bevæge dig i alle retninger. Fx når du roterer i overkroppen eller bøjer dig forover for at løfte noget op fra gulvet.

En stærk mave gør derfor ikke blot dagligdagens gøremål lettere, men din træning får også langt bedre vilkår. Uanset om du løber, løfter vægte eller dyrker andre sportsgrene, hjælper et stærkt og stabilt fundament på præstationen.

Kom i gang fra bunden

Det er altså ikke uden grund, at vi her lancerer vores nye mavecamp.

Øvelserne er sammensat til at styrke alle mavens muskelgrupper og stiger i sværhedsgrad fra gang til gang, da det er vigtigt at bygge op fra bunden. Det kan måske virke fristende at klø på for fuldt skrald med det samme, men du risikerer at gøre mere skade end gavn. Ved at gå for hurtigt frem er der fare for, at du ikke har styrke nok til en bestemt øvelse og derfor overbelaster musklerne eller kompenserer ved at bruge andre dele af kroppen. Dermed stiger risikoen for skader i blandt andet nakke, lænd og ryg.

Træner du derimod mavens muskler langsomt op og bygger på, efterhånden som dit niveau stiger, sikrer du en god kontrol og får mest muligt ud af øvelserne.

Laver du øvelserne regelmæssigt, har du allerede sat kursen mod en stærk mave og er klar til to nye og lidt mere udfordrende øvelser i næste del._DK