Sådan udfører du perlerækken

Smidiggør din ryg og afspænd hele forsiden af din krop med øvelsen perlerækken.

Sådan gør du

  • Lig på ryggen, og sæt fødderne i gulvet så tæt på enden som muligt. Du har en hoftebreddes afstand mellem fødderne.
  • Læg armene ned langs siden med håndfladerne i gulvet.
  • Spænd op i balder og baglår, og pres hænder og arme i gulvet, mens du skyder hoften opad og stemmer fødderne i gulvet, så kroppen danner en bue opad og du kommer op at stå på skuldrene.
  • Brug dine ben- og baldemuskler til at løfte dig op. Vær opmærksom på, at du spænder baglår og balder, så det ikke er lændemusklerne, der løfter kroppen op.
  • Flet fingrene under enden, og træk skuldrene ind under dig, så du kommer helt op at stå på skuldrene.
  • Tag tre dybe vejrtrækninger, og læg herefter armene ud til siden.
  • Rul ryggen langsomt i gulvet, start fra skuldrene, hvirvel for hvirvel, i en lang udånding.
  • Som perler på en snor skal ryghvirvlerne placeres én for én i måtten. Udfør øvelsen 2-3 gange.

Virkning

  • Smidiggør ryggen, så du kan bevæge dig frit i løbet af natten.
  • Samtidig afspænder du hele forsiden af kroppen. Særligt området omkring solar plexus bliver afspændt, og det er lige præcis her, dagens stress og bekymringer har det med at sætte sig.
  • Øvelsen vil gøre det nemmere at trække vejret helt ned i maven.

    Bliv sund og stærk med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

    På vores site og app får du bl.a.:

    • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
    • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan – hver uge

    Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

    Newsletter background