Sådan udfører du perlerækken

Smidiggør din ryg og afspænd hele forsiden af din krop med øvelsen perlerækken.

12. januar 2015 af Pia Olsen

Sådan gør du

  • Lig på ryggen, og sæt fødderne i gulvet så tæt på enden som muligt. Du har en hoftebreddes afstand mellem fødderne.
  • Læg armene ned langs siden med håndfladerne i gulvet.
  • Spænd op i balder og baglår, og pres hænder og arme i gulvet, mens du skyder hoften opad og stemmer fødderne i gulvet, så kroppen danner en bue opad og du kommer op at stå på skuldrene.
  • Brug dine ben- og baldemuskler til at løfte dig op. Vær opmærksom på, at du spænder baglår og balder, så det ikke er lændemusklerne, der løfter kroppen op.
  • Flet fingrene under enden, og træk skuldrene ind under dig, så du kommer helt op at stå på skuldrene.
  • Tag tre dybe vejrtrækninger, og læg herefter armene ud til siden.
  • Rul ryggen langsomt i gulvet, start fra skuldrene, hvirvel for hvirvel, i en lang udånding.
  • Som perler på en snor skal ryghvirvlerne placeres én for én i måtten. Udfør øvelsen 2-3 gange.

Virkning

  • Smidiggør ryggen, så du kan bevæge dig frit i løbet af natten.
  • Samtidig afspænder du hele forsiden af kroppen. Særligt området omkring solar plexus bliver afspændt, og det er lige præcis her, dagens stress og bekymringer har det med at sætte sig.
  • Øvelsen vil gøre det nemmere at trække vejret helt ned i maven.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: