Sådan udfører du viparita karani

Denne yoga-øvelse hører til den restorative del af yogaen og er derfor en rigtig god optakt til søvn.

Sådan gør du

  • Placer en yogapølse eller et rullet tæppe cirka 15 centimeter fra væggen.
  • Sæt dig sidelæns med skulderen mod væggen og enden på yogapølsen, og læg dig så ned, samtidig med at du drejer rundt og svinger enden og benene op ad væggen.
  • Du skal have enden helt ind til væggen, og yogapølsen skal ligge, så enden kan “dryppe” lidt ned på den anden side og du får en lille fordybning ved skambenet.
  • Læg armene ud i barneposition, og slap af. Lig så længe, du slapper af.

Virkning

  • Denne øvelse, som endnu ikke har fået et dansk navn, hører til den restorative del af yogaen og er derfor en rigtig god optakt til søvn.
  • Øvelsen afspænder forsiden af kroppen samt nakken og sender blodet fra fødderne og ned i kroppen, så energien samles omkring organerne.
  • Den giver plads til en dyb vejrtrækning og virker beroligende. Øvelsen styrker muligvis også immunforsvaret.

    Nu er det blevet lettere at leve sundt!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
    Læs mere om det nye I FORM

    • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan hver uge
    • Gem favoritindhold – og find det let igen

    Lige nu: Prøv 30 dage gratis


    Newsletter background