Sådan udfører du viparita karani

Denne yoga-øvelse hører til den restorative del af yogaen og er derfor en rigtig god optakt til søvn.

12. januar 2015 af Yogainstruktør Pia Olsen

Sådan gør du

  • Placer en yogapølse eller et rullet tæppe cirka 15 centimeter fra væggen.
  • Sæt dig sidelæns med skulderen mod væggen og enden på yogapølsen, og læg dig så ned, samtidig med at du drejer rundt og svinger enden og benene op ad væggen.
  • Du skal have enden helt ind til væggen, og yogapølsen skal ligge, så enden kan “dryppe” lidt ned på den anden side og du får en lille fordybning ved skambenet.
  • Læg armene ud i barneposition, og slap af. Lig så længe, du slapper af.


Virkning

  • Denne øvelse, som endnu ikke har fået et dansk navn, hører til den restorative del af yogaen og er derfor en rigtig god optakt til søvn.
  • Øvelsen afspænder forsiden af kroppen samt nakken og sender blodet fra fødderne og ned i kroppen, så energien samles omkring organerne.
  • Den giver plads til en dyb vejrtrækning og virker beroligende. Øvelsen styrker muligvis også immunforsvaret.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler