Sådan udfører du viparita karani

Denne yoga-øvelse hører til den restorative del af yogaen og er derfor en rigtig god optakt til søvn.

12. januar 2015 af Pia Olsen

Sådan gør du

  • Placer en yogapølse eller et rullet tæppe cirka 15 centimeter fra væggen.
  • Sæt dig sidelæns med skulderen mod væggen og enden på yogapølsen, og læg dig så ned, samtidig med at du drejer rundt og svinger enden og benene op ad væggen.
  • Du skal have enden helt ind til væggen, og yogapølsen skal ligge, så enden kan “dryppe” lidt ned på den anden side og du får en lille fordybning ved skambenet.
  • Læg armene ud i barneposition, og slap af. Lig så længe, du slapper af.


Virkning

  • Denne øvelse, som endnu ikke har fået et dansk navn, hører til den restorative del af yogaen og er derfor en rigtig god optakt til søvn.
  • Øvelsen afspænder forsiden af kroppen samt nakken og sender blodet fra fødderne og ned i kroppen, så energien samles omkring organerne.
  • Den giver plads til en dyb vejrtrækning og virker beroligende. Øvelsen styrker muligvis også immunforsvaret.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: