Sådan udfører du rektanglen

Øvelsen strækker dine baller og den nederste del af ryggen og åbner op for alle de steder hvor stresshormoner typisk ophober sig.

12. januar 2015 af Yogainstruktør Pia Olsen

Sådan gør du

  • Sid med let spredte ben frem foran dig. Bøj så højre ben 90 grader, og læg din fod op på venstre ben lige over knæet.
  • Bøj derefter venstre ben 90 grader ind under det højre ben, så dine underben ligger stablet oven på hinanden, og fodsålerne flugter med ydersiden af lårene.
  • Begge fødder er flexet under hele øvelsen. Læn dig forover, så langt du kan komme med ret ryg. Sæt fingerspidserne i gulvet foran dig for støtte. Undgå at runde i ryggen.
  • Udfør øvelsen med henholdsvis højre og venstre ben øverst.
  • Træk vejret dybt, og sid i stillingen 4-5 åndedræt.

Virkning

  • Øvelsen åbner dine hofter og strækker det øverste af balderne og det nederste af ryggen samt ydersiden af lårmusklerne.
  • Det er alle steder, hvor stresshormon typisk ophobes, og derfor har det en afslappende effekt at få de muskler afspændt. Samtidig gør foroverbøjningen i sig selv, at opmærksomheden rettes indad.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: