Sådan udfører du vekselåndedræt

Øvelsen vekselåndedræt er en lille meditations-øvelse og virker beroligende. Hvis du sørger for at koncentrere dig om dit åndedræt, stopper du dit tankemylder.

Sådan gør du

  • Sid ret op, og træk vejret naturligt. Du kan eventuelt sætte dig i skrædderstilling og lade oversiden af hænderne hvile på knæene, mens tommel- og pegefinger mødes i en cirkel. Du kan også vælge at lade håndfladerne hvile på knæene, eller som du nu har det bedst med.
  • Bliv opmærksom på dit åndedræt. Følg åndedrættet ind ad dit højre næsebor. Og ud ad dit venstre næsebor. Ind ad venstre igen og ud ad højre. Ind ad højre og ud ad venstre. Ind ad venstre og ud ad højre. Ind ad højre og ud ad venstre.
  • Fortsæt øvelsen i et par minutter, til du føler, du kan gøre det afslappet og i dit naturlige åndedræts rytme.

Virkning

  • Vekselåndedræt siges at afbalancere højre og venstre hjernehalvdel i forhold til hinanden.
  • Åndedrættet virker beroligende og har karakter af en lille meditationsøvelse. Hvis man holder opmærksomheden på åndedrættet, stopper man tankemyldret.
  • Vekselåndedræt kan udføres på mange måder og er i sin oprindelige form en forholdsvis avanceret øvelse.
  • Denne version er en light-udgave, som alle kan finde ud af og få ro af.

    Bliv sund og stærk med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

    På vores site og app får du bl.a.:

    • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
    • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan – hver uge

    Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

    Newsletter background