Sådan udfører du vekselåndedræt

Øvelsen vekselåndedræt er en lille meditations-øvelse og virker beroligende. Hvis du sørger for at koncentrer dig om dit åndedræt, stopper du dit tankemylder.

12. januar 2015 af Yogainstruktør Pia Olsen

Sådan gør du

  • Sid ret op, og træk vejret naturligt. Du kan eventuelt sætte dig i skrædderstilling og lade oversiden af hænderne hvile på knæene, mens tommel- og pegefinger mødes i en cirkel. Du kan også vælge at lade håndfladerne hvile på knæene, eller som du nu har det bedst med.
  • Bliv opmærksom på dit åndedræt. Følg åndedrættet ind ad dit højre næsebor. Og ud ad dit venstre næsebor. Ind ad venstre igen og ud ad højre. Ind ad højre og ud ad venstre. Ind ad venstre og ud ad højre. Ind ad højre og ud ad venstre.
  • Fortsæt øvelsen i et par minutter, til du føler, du kan gøre det afslappet og i dit naturlige åndedræts rytme.


Virkning

  • Vekselåndedræt siges at afbalancere højre og venstre hjernehalvdel i forhold til hinanden.
  • Åndedrættet virker beroligende og har karakter af en lille meditationsøvelse. Hvis man holder opmærksomheden på åndedrættet, stopper man tankemyldret.
  • Vekselåndedræt kan udføres på mange måder og er i sin oprindelige form en forholdsvis avanceret øvelse.
  • Denne version er en light-udgave, som alle kan finde ud af og få ro af.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: