5 gevinster, når du træner dine ben

At styrke muskulaturen i benene handler langtfra kun om forfængelighed. Faktisk er et veltrimmet udseende den mindste af gevinsterne.

12. juni 2012 af I FORM

Når du nu skal i gang med at styrke benene, kan du naturligvis lige så godt sigte efter at gøre benene så harmoniske som muligt. Men frem for alt vil stærke ben hjælpe dig på mange andre måder.

  • Du får en højere forbrænding, når de store muskler i benene bliver stærke. Muskler forbrænder minut for minut flere kalorier end fedt, og de store muskler i benene batter ekstra, netop fordi de er store. ½-1 kilo øget muskelmasse øger din forbrænding med 10 pct. Så hvis du normalt forbrænder 2000 kcal på et døgn, inden du øgede muskelmassen med ½ kilo, vil du altså nu forbrænde 200 kcal mere på et døgn – bare ved at sidde stille.

  • Du får langt nemmere ved dagligdags aktiviteter som trappegang, løb efter bussen og meget andet. De store muskler i ben og balder er involveret, hver gang du tager et skridt.

  • Du bliver hurtigere og bedre og mere skadefri, hvis du løber eller dyrker anden konditionstræning, som benene er involveret i, fordi du bliver i stand til at træne bedre.

  • Din lænd bliver stærkere. En svag muskulatur i haser og balder er en hyppig årsag til lændeproblemer. Ved at styrke muskulaturen, der bliver slap, når du sidder meget ned, får du mindsket risikoen.

  • Du slipper for gnidesår på huden mellem inderlårene – og mange andre irritationsmomenter – når lårene bliver faste og slanke. Du slider heller ikke så let dine jeans itu lige der.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Vil du gerne slippe for at have menstruation?


I FORM anbefaler