Løb vinteren i møde!

Begynd på vinterløb

Hvad enten du er nybegynder eller øvet, er vinteren for mange den bedste årstid til løb. Løb er godt for dit kredsløb og hjælper dig med at forbrænde en masse kalorier.

18. december 2014 af Claus Cancel

Derfor skal du løbe

Mange løbere synes, at vinteren er den allerbedste årstid til løb. Vinterens løbeture kan nemlig noget, som sommerens ikke kan. Løber du en sen eftermiddag på fortovet på en oplyst vej, har du det ofte for dig selv. Når det er dig alene mod vind, vejr og vintermørke, oplever du lettere løbeturen som et mentalt frirum, hvor du kan fordøje arbejdsdagen og tømme hovedet.

Vinteren giver også nogle andre fordele. Fx risikerer du ikke så let at blive overophedet, og du bliver ikke presset af andre, der løber hurtigere end dig selv. Derfor er vintermånederne en glimrende årstid at debutere som løber: Du kan starte i dit helt eget tempo.

Løb de fleste ture i et konstant tempo, hvor du føler, at du kan holde varmen. Intervalløb kan være sværere om vinteren, da du kan komme til at fryse i pauserne mellem intervallerne.

Sådan vælger du det rigtige par vinter-løbetights

Udbytte

Løb er både god kredsløbstræning og perfekt, hvis du vil brænde kalorier af. Vinterløb er nemlig endnu mere effektivt end sommerløb, da du også bruger kalorier på at holde varmen.

Investering

Lidt lunende vinterløbetøj skal du have. Regn med cirka 500 kr. for en løbejakke og det samme for et par vintertights. Bor du i en by, hvor der bliver ryddet sne og gruset eller saltet, behøver du ikke specielle løbesko, men ellers kan du få særlige vintersko med pigge, så du kan stå fast, selv hvis der er steder med is.

Sværhedsgrad

Nemt. Som at løbe om sommeren, bare med mere tøj på. Vær dog lidt forsigtig, hvis det er glat.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: