Sådan sætter du turbo på løbetempoet

Drømmer du om, at løbeskoene futter bare lidt hurtigere af sted på stien eller løbebåndet? Så har vi her det perfekte træningspas til dig!

Par løber i natur

Intervaller er geniale, hvis du jagter en hurtigere tid

© colourbox

Sæt turbo på dit tempo

Drømmer du om at løbe 10 km på under en time, så løb dele af dine træningsture med indlagte intervaller.

Sådan kan du gøreVed at dele træningspasset op i mindre bidder med intervaltræning er det muligt at presse tempoet i vejret. Et godt intervaltræningspas kunne bestå af følgende:

  • 4 x 1000 m i et tempo, der er 5 sek. hurtigere end det 10-km-tempo, du stræber efter.
  • 4 x 500 m med en hastighed, der er 10 sek. højere end dit 10-km-tempo.
  • Hold 2-3 min.s pause mellem de lange intervaller og 1-1½ min. mellem de korte.

En anden måde at udfordre tempoet på er ved at deltage i konkurrencer over kortere distancer. Stiller du fx op i nogle 5-km-løb, kommer du helt automatisk til at presse dig selv til et mere optimalt tempo.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background