Sådan sætter du turbo på løbetempoet

Drømmer du om, at løbeskoene futter bare lidt hurtigere af sted på stien eller løbebåndet? Så har vi her det perfekte træningspas til dig!

Par løber i natur

Intervaller er geniale, hvis du jagter en hurtigere tid

© colourbox

Sæt turbo på dit tempo

Drømmer du om at løbe 10 km på under en time, så løb dele af dine træningsture med indlagte intervaller.

Sådan kan du gøreVed at dele træningspasset op i mindre bidder med intervaltræning er det muligt at presse tempoet i vejret. Et godt intervaltræningspas kunne bestå af følgende:

  • 4 x 1000 m i et tempo, der er 5 sek. hurtigere end det 10-km-tempo, du stræber efter.
  • 4 x 500 m med en hastighed, der er 10 sek. højere end dit 10-km-tempo.
  • Hold 2-3 min.s pause mellem de lange intervaller og 1-1½ min. mellem de korte.

En anden måde at udfordre tempoet på er ved at deltage i konkurrencer over kortere distancer. Stiller du fx op i nogle 5-km-løb, kommer du helt automatisk til at presse dig selv til et mere optimalt tempo.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background