Sådan får du styr på løbestilen

Der er virkelig mange fordele ved at løbe rigtigt. Blandt andet sparer du energi og gør løbetræningen mere effektiv.

Kvinde løber i skoven

Slap af i skuldrene og træn din core. Det betaler sig at fokusere på teknikken

© colourbox

Korrigér din løbestil

Når løbeøkonomien skal forbedres, er det ikke nødvendigt med en stor og dramatisk omlægning af din løbestil. Tværtimod viser undersøgelser, at løbeøkonomien forringes, hvis du fx prøver at skifte til forfodsløb.

Til gengæld kan du korrigere en smule på dine bevægelser, mens du løber. Sidder skuldrene helt oppe under ørerne, så gør dem afslappede, og få dem ned ved at ryste armene. Fokusér desuden på dit armsving, der skal køre rytmisk frem og tilbage uden at krydse ind foran kroppen undervejs. Afslappede og let samlede hænder er ligeledes et godt fikspunkt, men lad være med at overdrive afslappetheden, så arme og hænder slasker derudad. Forsøg har vist, at det koster på løbeøkonomien, hvis det hele dingler løst. Derudover vil også styrketræning af fx kropskernen forbedre din løbeøkonomi.

Sådan kan du gørePrøv at tjekke din kropsholdning for hver kilometer, du løber. Er nakken ret, skuldrene nede, hænderne afslappede, armsvinget fremadrettet, og bækkenet stabilt? Ved at tjekke din krop undervejs og foretage små korrektioner sikrer du, at din løbestil konstant er afslappet og effektiv.

Du kan forstærke effekten ved også at fokusere på din vejrtrækning, som skal være dyb og kontrolleret.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background