Hvad er en hurtig 5-kilometer for en nybegynder?

Der er naturligvis stor forskel på, hvor hurtigt hhv. en nybegynder og en garvet løber kan tilbagelægge 5 km. Se her, hvad der er en hurtig tid for dig, der er nybegynder.

Kvinde løber

INTERVALLER er en af vejene til hurtigere løbetider.

© iStock

For det første er det vigtigt at slå fast, at hvis du allerede kan løbe fem kilometer, er du altså ikke heeelt nybegynder længere. Godt gået! At du er begyndt at interessere dig for din løbetid, vidner desuden om, at du er blevet tryg ved træningsformen og god til distancen, så tommel op herfra.

Og nu til det svære: Afhængigt af dit udgangspunkt og faktorer som din alder og vægt, så er en god tommelfingerregel, at du bør kunne tilbagelægge de fem kilometer på 30-35 minutter, hvis du altså løber til.

I takt med at du kommer i bedre form, bør det også være realistisk at komme ned omkring 25 minutter, hvis du ellers ikke døjer med nogen skavanker. Men det er altid individuelt, og mange oplever også, at de “stagnerer” ved de 30 minutter.

Vil du undgå at blive en del af den statistik, så tjek vores tips herunder til at presse dig selv, så du får mere fart under løbeskoene.

LÆS OGSÅ: 5 populære trænings-apps

BLIV EN HURTIGERE LØBER

Varm op

VARM OP

Der er ikke plads til at løbe dig stille og roligt varm, hvis du vil forbedre din tid. Varm derfor kroppen godt op, inden du løber afsted.

Styrketræn

STYRKETRÆN

Den rette styrketræning vil faktisk også kunne hjælpe dig på vej. Øvelser som armbøjninger, squats, lunges og planken vil alle kunne gavne dit tempo.

ALLE GODE GANGE 3

Tre løbeture om ugen er et godt mål, hvis du gerne vil forbedre dine tider. Højere hyppighed gør det dog ikke alene – træningsintensiteten har også meget at skulle have sagt – men det er en nem måde at holde snor i sin træning på.

LØB INTERVALLER

Brug fx den meget simple 10-20-30-metode, hvor du løber lidt hurtigere i 30 sek., øger farten endnu mere i 20 sek. og spurter i 10 sek. Gør det et par gange i løbet af turen

VÆR TÅLMODIG

Ønsket om hurtigere resultater bliver ofte til hurtige skader, så en kernekompetence, du skal mestre, hvis du vil være hurtig, er paradoksalt nok tålmodighed.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 7/2022

Newsletter background