Skal du spurte derudaf eller er det det lange seje træk, der giver mest?

Bedst at løbe hurtigt eller langt?

Er det egentlig bedst at løbe hurtigt eller langt? Få svaret fra I FORMs træningsekspert her.

30. juni 2010 af I FORM

Det kommer an på, hvad du vil opnå med dit løb. Hvis dit mål primært er at komme i bedre form og gavne din sundhed, gælder det især om at få pulsen op. Det vil altså sige, at du skal satse på høj intensitet (over 80 pct. af din max-puls) i din løbetræning og få mere og mere fart på, fx via intervaltræning.

Dermed træner du dit hjerte og kredsløb mest effektivt, og du får det maksimale ud af den tid, du har løbeskoene på. Dog er denne form for træning også ret hård ved dine sener og led. Så hvis du er nybegynder, må du kun lave hårde intervalpas en gang om ugen.

Hvis du derimod gerne vil træne op til et bestemt løb, fx I FORM Kvindeløb, en halvmaraton eller måske endda en hel maraton, er det vigtigt, at du også får et vist antal kilometer i benene.

Her kan det være en god idé at måle din rute op - brug Ruteplanneren, så du ved, hvor langt du har løbet. At løbe efter antallet af kilometer kan være motiverende, fordi du fra gang til gang kan sammenligne med gamle løberesultater.

Derudover bliver du udholdende og stærk i led og sener, da belastningen ikke er så stor, som når du sætter tempo på dit løb.

Det allerbedste er faktisk, om du kan kombinere træningen, så du 1-2 gange om ugen træner din kondition med højintens tempotræning og de andre 1-2 gange om ugen træner din udholdenhed ved at satse på lidt længere ture med en lavere puls.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: