Kvinde åbner gardiner
Luft ud dagligt –

gerne flere gange om dagen. Det gør dit indeklima markant bedre.

© iStock

Sundere hjem på 2 minutter

Spænder din travle hverdag ben for en aktiv livsstil, eller bruger du bare mere tid derhjemme end ude i naturen med løbesko på fødderne? Så fortvivl ej. Der er masser, du kan gøre inden for hjemmets fire vægge for at booste dit helbred og dit velvære. Her guider vi dig til mere sundhed rum for rum.

4. november 2019 af Iben Munk Mortensen

Slå toiletbrættet ned, før du skyller ud, køb grønne planter til entreen og rul dynen sammen i fodenden. Det er blandt andet nogle af de ting, du kan gøre for at mindste risikoen for bakterier og dårligt indeklima. Læs her, hvad du kan gøre i hvert af dine rum derhjemme for at booste dit helbred og velvære. 

 
 

Ting, du kan gøre i gangen

Stil træningsskoene øverst 

Giv dine træningssko en fremtrædende plads i gangen – fx øverst på skohylden. Så får du en venlig lille reminder, hver gang du går forbi. Måske er der større chance for, at du så alligevel kommer ud en tur.

Dørmåtte

Brug to dørmåtter

Placér en dørmåtte på hver side af hoveddøren, og fang dobbelt så meget af det skidt og støv, der bliver slæbt ind i huset. På den måde mindsker du risikoen for sygdomme.

Giv noget grønt til gangen

Grønne planter er ikke bare pynt i hjemmet, de er også vigtige for iltniveauet og for dit generelle velvære. Forskning har fx vist, at planter i hjemmet kan reducere stress. De fleste af os holder dem i stuen, men hvis du giver gangen lidt grønt liv, mindsker du risikoen for, at giftstoffer i luften spredes fra rum til rum. 

Brug renseservietter på dørhåndtag

En af de helt store syndere, når det kommer til bakterier i hjemmet, er stikkontakter og dørhåndtag. De bliver rørt mange gange i løbet af en dag – både af gæster og andre beboere. Et par enkle strøg med en helt almindelig desinficeringsserviet minimerer risikoen for bakteriespredning. 

Åbn dørene i gangen

Hovedpine og nedsat koncentration er bare nogle af symptomerne på et dårligt indeklima. Ved at holde dørene åbne ud til gangen sørger du for en god luftcirkulation i hele huset og dermed et bedre indeklima. 

Ting, du kan gøre i køkkenet

Hold indkøbsposerne væk fra køkkenbordet

Du begår en klassisk hygiejnefejl, når du kommer hjem fra indkøbsturen og sætter poserne med madvarer på køkkenbordet. Poserne bærer nemlig rundt på en masse bakterier, som du ikke ønsker i nærheden af din madlavning. Sæt i stedet poserne fra dig på gulvet.

Lille tallerken med laks og asparges

Spis af en lille tallerken

Med dette simple trick kan du undgå at overspise. Din mad syner nemlig af mere, når du putter den op på en mindre tallerken, end du plejer. Tricket virker dog ikke, hvis du bare spiser flere små portioner.

Læg låg på gryderne

Vil du mindske risikoen for hovedpine og allergi, kan du starte med at lægge låg på dine gryder, når du laver mad. En stor del af den fugt, der hænger i vores hjem, stammer nemlig fra madlavning. Husk samtidig at tænde for emhætten og lukke døren ud til køkkenet, når gryderne er i kog. 

Put frugt i køleskabet 

Vil du være bedre til at juice om morgenen, så væn dig til at tage appelsiner og æbler ud af frugtskålen om aftenen, og læg dem på en hylde i køleskabet. Så er frugten klar til at blive presset til en dejlig kold juice eller smoothie til morgenmad.

Fordel dine snacks i mindre poser

Snacks som nødder og tørret frugt er sunde i passende mængder. Men er du typen, der tømmer hele posen, når der først er taget hul, bør du overveje at dele indholdet op i mindre portioner og slå knude på posen. Så har du snackrationer til flere dage, og samtidig har du gjort det sværere for dig selv at spise mere, end du har lyst til. 

Opvaskebørste

Put opvaskebørsten i maskinen

Ligesom karklude er opvaskebørsten en af køkkenets store bakteriebomber, som bør udskiftes med jævne mellemrum. Men glemmer du at lægge en ny børste i indkøbskurven, eller vil du bare gerne spare lidt på dit plastikforbrug, så giv børsten en tur i opvaskemaskinen på 60-65 grader.

Sæt usunde madvarer op på øverste hylde

Er dit køkken et minefelt af kiks og sukkerholdige madvarer, kan du overveje at placere alle usunde snacks højt oppe i køkkenskabet, hvor dine fingre ikke umiddelbart kan nå dem. På den måde giver du hjernen lidt ekstra betænkningstid, før du propper usund mad i munden. 

Ting, du kan gøre i stuen

Støvsug med åbne vinduer

Du får mest muligt støv ud af stuen, hvis du åbner vinduerne, mens du støvsuger. Der hvirvles nemlig støv ud i rummet, når du svinger støvsugeren hen over gulvet. Samtidig kan der også komme lidt støv ud fra selve støvsugeren, hvis posen er af dårlig kvalitet eller er tæt på at være fuld. 

Falske fyrfadslys

Udskift stearinlysene 

Selvom stearinlys er en af de største hyggespredere i stuen, er der god grund til at finde på alternativer. Ifølge forskere udleder levende lys en masse partikler, som kan være skadelige for vores lunger. Vælg i stedet kopivarianten med LED-lys. Der findes i dag nogle meget naturtro modeller med flammer, der bevæger sig.

Undgå at spise foran fjernsynet 

Hold din aftensmad langt ude af stuen. Det er sværere at holde styr på mængden af mad, du skovler ind, hvis du er koncentreret om at se tv, mens du spiser. Du indtager også din mad hurtigere, når du sidder foran fjernsynet, end hvis du fx sidder rundt om et spisebord sammen med andre mennesker.

Lav gennemtræk tre gange dagligt

I et rum som stuen, hvor der ofte er meget elektronik og puder og plaider, der samler støv, er det vigtigt at lufte ud. Et åbent vindue i 5-10 minutter tre gange om dagen er nok til at forbedre rummets luftkvalitet. 

Se tv med lyset tændt

De fleste tv-skærme er i dag af så høj kvalitet, at du sagtens kan have tændt lys i stuen, imens du ser film og serier, uden at det går ud over billedkvaliteten. Især i de mørke måneder, hvor vi får alt for lidt dagslys, er det en god idé at lade en lampe være tændt. Sidder du flere timer i mørket foran fjernsynet, kan det nemlig påvirke både dit humør og din energi. 

Brug makeupbørsten som støvfjerner

Det kan være svært at få bugt med støv og krummer, der gemmer sig helt nede i revnerne i et tastatur eller mellem tasterne på en fjernbetjening. Her kan en brugt makeupbørste være et godt redskab, hvis du vil mindske skidt og snavs mellem små flader. 
Kvinde strækker ud på måtte

Stræk ud foran fjernsynet

Når du alligevel sidder foran tv'et, kan du lige så godt udnytte reklamepauserne til at strække kroppen ud. 

Ting, du kan gøre i soveværelset

Varm soveværelset op i løbet af dagen

Mange af os kan godt lide at sove køligt, men pas på, soveværelset ikke bliver meget koldere end de andre rum. For store temperaturforskelle kan give fugtproblemer og skimmelsvamp. Eksperter anbefaler, at vi sover ved 16-17 grader, så du kan godt have vinduet åbent om natten, så længe du varmer soveværelset op igen i løbet af dagen.

Hovedpude

Put hovedpudebetrækket i fryseren

Har du svært ved at regulere din temperatur, når du sover, og vågner du ofte op badet i sved i løbet af natten? Så prøv at lægge dit hovedpudebetræk i fryseren, et par timer før du går i seng. Så holder du et køligt miljø omkring dit hoved et godt stykke af natten. 

Flyt vækkeuret væk fra natbordet

For mange tryk på snooze-knappen kan give en skidt start på dagen. Den afbrudte søvn, du får, når du snoozer, er af meget ringe kvalitet, og du risikerer at få det forkerte ben ud af sengen. Men ved at rykke dit vækkeur langt væk fra sengen sikrer du, at du står helt op ved første bip. 


Telefonfri zone

Lav din seng om til en skærmfri zone

Mobiler og computere bør holdes ude af soveværelset. Ud over at være støvsamlere påvirker elektroniske apparater også vores nattesøvn. Forskning har vist, at personer, der bruger mobiltelefon og ser tv i soveværelset, sover mindre i hverdagene. I bund og grund skal soveværelset være et sted, du forbinder med søvn og ikke med vågne aktiviteter. 

Rul dynerne sammen i fodenden

Vil du holde husstøvmiderne på afstand, skal du rulle dine dyner sammen i fodenden hver morgen. Så får din madras lov at ånde efter en hel nat med nattesved, og du undgår et fugtigt klima i sengen.

Dæmp lyset en time før sengetid

Vil du hjælpe din søvn på vej, kan det være en god idé at skrue ned for lyset, en time før du går i seng. Så får du en mindre drastisk overgang fra dag til nat, og din hjerne vil have lettere ved at falde i søvn.


Ting, du kan gøre på badeværelset

Vask hænder ved tøjvask

Du skænker det nok ikke en tanke, men håndhygiejne i forbindelse med tøjvask er en god måde at undgå sygdomme på. Både dit og din families kluns bærer nemlig rundt på rigtig mange bakterier. Så vask hænder, efter at du har fyldt beskidt tøj i maskinen. 

Opbevar tandbørsten inde i et lukket skab

De fleste tandbørster har deres faste plads på kanten af håndvasken, men er dit badeværelse en smule trængt, bør du flytte tandbørsten ind i et skab for at undgå, at partikler fra toilettet sprøjter op på børstehovedet. Har du ikke et toiletskab, kan du flytte tandbørsten op på en hylde over håndvasken. 

Vask dit badeforhæng

De fleste badeforhæng kan tåle en tur i vaskemaskinen på 40 grader, så der er ingen undskyldning for ikke at pille dit ned og vaske det en gang om måneden. Faktisk er det en rigtig god idé, da badeforhæng er magneter for mug.

Badesvamp

Put svampen i mikroovnen

En mikrobølgeovn kan bruges til andet end popcorn og madrester. Fx kan du hurtigt og effektivt fjerne bakterier og skidt fra din badesvamp (eller køkkensvamp). Dyp svampen i almindeligt vand, og giv den 1-2 minutter på høj varme i mikroovnen. 

Slå toiletbrættet ned, før du skyller ud

Ved at smække låget på toilettet, inden du trækker ud, undgår du, at små dråber af beskidt toiletvand spreder sig på badeværelset.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: