© iStock

For lidt søvn giver mavedelle

Måske skyldes dellen på maven, at du ikke får nok søvn.

1. juni 2009 af I FORM

Når vi har travlt med job, familie, motion og hobbyer, er det ofte søvnen, vi skærer ned på.

Det er lettere at gå i seng en time senere, så vi lige kan nå at smøre madpakker eller rydde lidt op, end det er at skulle prioritere sin tid og sige nej til aftaler, fordi vi skal hjem og sove.

Men på mange måder gør du din krop en bjørnetjeneste ved at droppe søvnen, for i sidste ende kan det gøre dig syg.

Og for få timer på puden får også mavefedtet til at blive siddende, fordi kroppen ikke får ro til at stresse ned, og så holder den simpelthen fast på fedtet for at have et lager af energi at tære på, når det skal gå stærkt.

Hvis du ikke sover nok, får kroppen heller ikke mulighed for at slippe af med hormonet kortisol, som holder ekstra fast i fedtdepoterne på maven.

Sådan kommer du den til livs

Egentlig er det ganske enkelt. Du skal have mindst syv timers kvalitetssøvn hver nat.

For de fleste mennesker betyder disse timer nemlig, at kroppen får tid til at lade op og regenerere, og derfor anbefaler flere eksperter, bl.a. professor Torbjörn Åkerstedt fra Karolinska Sjukhuset i Stockholm, at du altid sover i mindst syv timer.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler