Tre kvinder holder om hinanden
© Jakob Helbig

15 lette tips til et sundere blodtryk

Gode vaner kan være det, der redder dig fra et forhøjet blodtryk. Se her, hvor enkelt du kan at ændre din livsstil til det bedre.

1. september 2016 af Jerk W. Langer
Forhøjet blodtryk er ikke i sig selv en sygdom, men en lumsk tilstand, der kommer snigende, uden at du mærker det, og belaster dit hjerte, så musklen med tiden bliver tykkere, stivere og mere svækket. Jo flere år blodtrykket er forhøjet, og jo højere trykket er, jo mere alvorlige bliver skaderne. 


Derfor får du her de bedste skøn over, hvor meget du som tommelfingerregel kan vinde ved at leve blodtrykssundere. Det er hverken besværligt eller kedeligt. Tværtimod er det alt sammen gode og rare vaner. Og du har alt at vinde, for de 15 råd styrker også din sundhed på mange andre måder. Så pluk din yndlingsråd, og giv dit blodtryk et gok nedad.

Spring energidrikken over

Vores forbrug af energidrikke som Red Bull, Cult, Monster og Burn er eksploderet de seneste fem år. Men de søde opkvikkere sender dit blodtryk i vejret.

Hold fast i træningen

Regelmæssig træning sænker blodtrykket, har forskere eftertrykkeligt slået fast. Effekten er størst, hvis dit blodtryk i forvejen er forhøjet. Typisk falder blodtrykket med 7-8 mm Hg, ifølge nogle analyser endda op til 10-15 mm Hg. Virkningen er helt på niveau med blodtrykssænkende medicin.

Spis masser af hvidløg

Hvidløg smager fortrinligt i stort set alle middagsretter, og så er det lille løg stinkende sundt for dit hjerte. Så meget hvidløg skal du spise.

Giv vægten et nyk nedad

Vægt og blodtryk følges ad hånd i hånd. Når viseren på badevægten rykker opad, smutter blodtrykket samme vej. Heldigvis går det også den anden vej: Taber du nogle overflødige kilo, falder blodtrykket ligeledes. Sådan kommer du i gang med dit vægttab.

Luk munden på din søde tand

Sukker er formentlig værre for blodtrykket end salt, mener forskere, der har kigget på flere undersøgelser.

Spar på saltet og hurtig mad

De fleste af os får 10-12 gram salt om dagen, men vores krop har faktisk kun brug for 1 enkelt gram.

Lær at sige pyt

Særlig mange mennesker rammes af hjerteproblemer mandag morgen. Måske fordi blodtrykket stiger ekstra meget, når man stresser over at skulle i gang igen efter en afslappende weekend.

Husk magnesium - gerne som pille

Ny forskning, som blev præsenteret på den amerikanske hjerteforenings seneste kongres, slår fast, at magnesium kan blive det nye hjertemineral.

Få dig en ny kostplan

Den bedst testede kostplan for blodtrykket er DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), som er udviklet af forskere fra det amerikanske National Heart, Lung, and Blood Institute. Kom i gang med DASH-diæten her.

Spis flere fisk og nødder

Omega-3-fedtsyrer får blodtrykket ned.

Slip cigaretterne, hvis du er ryger

Hver cigaret koster 14 minutter af dit liv, så hvis du ryger, er der meget at hente ved at lægge smøgerne på hylden. Forbered dig grundigt, og tænk over, hvilke udfordringer du vil støde ind i undervejs. Måske er det ikke så svært at stoppe ...

Nyd et glas vin til maden

Et højt alkoholindtag er slemt for blodtrykket. Men et moderat indtag af vin er til gengæld en fordel.

Sov godt og længe – men kun om natten

Nej, du kan ikke vente med at sove, til du bliver gammel. Søvn er en fysiologisk nødvendighed, der genopbygger din krop og holder dit blodtryk sundt.
Søvnløs? Få løsningen på de 10 mest almindelige søvnproblemer her.

Spis chokolade én gang om dagen

Verdens mest velsmagende “medicin" mod forhøjet blodtryk hedder chokolade – den mørke af slagsen.

Lad lakridserne ligge, hvis du er ekstra følsom

Mange af os har et svagt punkt for Piratos og Skolekridt, og de seneste år har lakridssmagen bredt sig fra slikhylderne til resten af supermarkedets udvalg. Det er dog ikke en trend, der får dit hjerte til at juble.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler