9 tips, der får dig til at spise lidt sundere i ferien

Hvem sagde, at sund sommermad er kedeligt? Ikke os! Vores tænder løber faktisk allerede i vand ved tanken om søde jordbær, grillet fisk, skønne salater, hjemmelavede is og flotte mocktails.

Kvinde spiser frugt på stranden på sin ferie.

SUND SOMMER – Bær og frugt er geniale som sommersnacks. De både køler, læsker, smager godt og er proppet med sunde stoffer.

© Jakob Helbig

Du har lige fået ferie og er det så nu, hvor du kickstarter din fastekur eller holder "hvid måned" uden hverken alkohol, sukker eller stivelse.? Nej, vel? Omvendt vil du sikkert gerne komme gennem ferien uden alt for mange ekstra kilo på sidebenene, og hvordan klarer du så lige det?

Kodeordet her er balance. For hvis du af og til holder lidt igen, er der også masser af plads til at nyde lækker sommermad. Hvordan? Det får du masser af indbydende tips til her. Rigtig god ferie!

1. Hold øje med mængderne

Mange kvinder spiser generelt ret sundt – men for meget. Og det er, som om mængderne løber ekstra nemt af med dig om sommeren. Det gælder, uanset om du er på hotelferie med en fristende buffet eller sidder og griller i et sommerhus.

Én portion er nok

Aftal med dig selv, at én portion er nok. For det er det. Alternativt, så tag kun salat anden gang.

Spis laaangsomt

... fx ved at lægge bestikket efter hver mundfuld og tygge maden grundigt.

Drik vand...

... både før og under måltidet.

2. Vand er din ven

Din krop har brug for væske – især når det er varmt, og du sveder. Drik minimum 1,5 l vand om dagen, og tag gerne en flaske med postevand med, når du er på tur. Synes du, at vand er lidt kedeligt, så tilsæt lidt smag.

Vand med agurkestrimler
© iStock

5 x smag til dit vand

  • Friske krydderurter som mynte, basilikum eller citronmelisse.
  • Agurkestrimler, gerne skåret på den lange led med en tyndskræller.
  • Frosne bær, fx jordbær eller hindbær.
  • Skiver af lime, citron eller appelsin – vælg de økologiske.
  • Skiver af skrællet ingefær.

3. Spis grøntsager hele dagen

Flet gerne grøntsager ind i alle dagens måltider. Hvis du vil undgå ekstra feriekilo, så brug også grøntsagerne som erstatning for stivelse som brød, pasta og ris.

Til morgenmad:

Nyd masser af gnavegrønt til dine morgen­æg, fx peberfrugt, agurk og gulerod i stave samt radiser og små blomkålsbuketter.

Til frokost:

Gå efter grønt pålæg som avocado, tomater, kogte kartofler, hummus og banan. Top med fx pesto, urtemayo, krydder­urter og friske eller syltede rødløg.

Til aftensmad:

Gør lidt ekstra ud af dine salater, nu hvor tiden er der. Brug også flere tilberedte grøntsager end normalt, fx grillede peberfrugter, ovnbagte tomater eller stegte svampe. Drys med en lækker, sprød topping, fx ristede mandler eller nødder.

4. Køl ned med frugt

På en varm dag på stranden er det skønt med en kølig omgang frugt. Det er sundt, det læsker, og så slipper du for at stå og svede i køen til iskiosken.

Tegning med melon
© I FORM

Lækker frugt til køletasken er fx:

  • Melon i både
  • Jordbær med stilk
  • Nektariner i både
  • Ananas i halve skiver
  • Vindruer uden kerner

5. Vild med grill

Supermarkedets grillbakker kan være fristende. Men det er sjældent kød af bedste kvalitet, og du ender ofte med at få både for meget rødt kød og for meget dårligt fedt.

Girllede rejerpå spyd
© iStock

Skaldyr er rigtig sommermad. Læg store rejer eller jomfruhummerhaler i en lage af olivenolie, presset hvidløg, citronsaft og persille i nogle timer. Grill dem i en foliebakke et par minutter, og servér med aioli.

Marineret kylling

Marinér kyllingebryster i minimum et par timer, inden du griller. Mums!

Laks på grill
© iStock

Fisk som laks, forel og makrel egner sig godt til grillen. Grill dem gerne på stanniol, så de ikke hænger fast i risten.

Tunbøf
© iStock

Er du til røde bøffer, så gå efter tunbøffer, der endelig ikke skal gennemsteges, men være rå indeni.

Kyllingburger

Lyst til burger? Lav en bøf af kyllinge- eller plantefars, eller grill en stor portobellosvamp i stedet.

6. En kuffertfuld fuldkorn

Går turen sydpå, kan din mave og fordøjelse godt gå i baglås, hvis det pludselig er slut med de sædvanlige fuldkorn. Lad endelig brødkurven med det hvide brød stå, og gå så på fuldkornsjagt i de lokale supermarkeder. Eller smid en pakke havregryn eller groft knækbrød med i kufferten.

7. Tæm lækkersulten med kølige nydelser

Ananasis med lime

Sommertid er ISTID...

… og selvfølgelig skal vi spise is.

Men bare lige så du ved det, så kan du få hele 3 af vores saftige ananasis for de kalorier, der gemmer sig i en gammeldags isvaffel.

Få opskriften her!

Iskaffe

Mere til iskaffe?

Uhm hjemmelavet iskaffe til de varme sommerdage med smag af vanilje og kanel og forbløffende få kalorier.

Få opskriften her!

Hyldeblomstmocktail

En alkoholfri til mig, tak!

Salget af alkoholfrie øl og vine boomer og med god grund, for du får (næsten) samme gode smag, du undgår alkoholens kalorier og skadelige virkning, du kan køre bilen hjem, og du slipper for tømmermænd dagen efter. What's not to like!
Er du ikke til øl eller vin, kan du sagtens mixe lækre cocktails uden en dråbe alkohol.

Få opskriften på en lækker hyldeblomstmocktail her!

8. Frys dine vandflasker

Ingen køleelementer? Så fyld tomme flasker næsten helt op med vand. Tag dem med frosne. Så har du også noget koldt at drikke, efterhånden som de tør op.

9. Guide til feriebuffeten

Skal du bo på hotel i din ferie, kan du tage et sundt valg, allerede når du booker, ved at gå uden om “All inclusive”. Står du foran en bugnende buffet med alle dine livretter tre gange om dagen, er det svært ikke at ende med både en propfuld tallerken – og mave. Er ferien allerede booket, giver vi dig her vores bedste tricks til at tackle en fristende buffet.

Vend ryggen til

Sæt dig langt fra buffeten og helst med ryggen til. Så bliver du ikke så nemt fristet til at gå igen og igen og ...

Sund start på dagen

Drop pølser og bacon, og gå i stedet efter æg, yoghurt, grøntsager, frisk frugt og bær, nødder og groft brød. Kan du ogspå ignorere de små croissanter og kanelsnegle, sparer du dig selv for mange kalorier.

Første stop: Salatbaren

Ved at starte i salatbaren er der god plads til grønt på din tallerken – og mindre plads til fritter. En sund tommel­fingerregel er, at det grønne skal fylde mindst halvdelen.

Vælg sunde proteiner

Er der fisk og skaldyr i buffeten, er det altid et godt valg. Det samme er kylling. Undgå gerne såvel de friturestegte som panerede udgaver samt grillet kød, der er blevet lidt for sort.

Sidste stop: frisk frugt

Har du plads til dessert, så gå efter frisk frugt og bær. Du får masser af sunde vitaminer, mineraler og fibre, og det giver dig en dejlig let fornemmelse i maven.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background