Spice dine måltider op

Typisk er det for smagens skyld, at vi krydrer maden. Men faktisk er der en helt anden - og måske meget vigtigere - grund til at pifte måltidet op med krydderier.

Krydderier

Sådan spicer du maden op

Halter det lidt med fantasien, når det kommer til at få inkorporeret stærke krydderier i din mad, giver vi dig her nogle tips, så du let og naturligt kan få glæde af de stærke sager, uden det ender med den samme wokret hver gang.

Morgenmad

Ingefær (friskrevet)

  • i rørt surmælk, fx skyr og A38, med topping af bær og frisk mynte
  • Som en del af en mysli

Gurkemeje

  • som en del af stegte æbler med ingefær, græskarkerner, valnødder og lidt honning – som lun topping til grød o.a.

Spis løs af gurkemeje, det er supersundt!

Frokost

Chili, hvidløg og ingefær

  • til at stege kål i
  • til at stege kyllingetern i som proteindelen af en salat
  • til surmælksdressinger eller vinaigrette

Peberrod (fintrevet eller høvlet)- på sildemaden

  • på pariserbøffen
  • som en del af smørelsen til en burger: mayonnaise og skyr, smagt til med citron, hvidløg og peberrod

Chili og hvidløg- på dit smørrebrød, fx på den populære avocadomad

Aftensmad

Chili, hvidløg og ingefær - til at stege kål i

Peberrod- på kød, fisk eller fjerkræ

  • i saucer og supper

Ingefær (fintrevet)- i saucer og supper

Mellemmåltider

Ingefær- i smoothies, greenies, ingefærshots og juicer

Hvidløg- i cremer, der følger med et mellemmåltid, fx skåle af hjertesalat med kogte kyllingeinderfileter med en avocadocreme over med ingefær og hvidløg

Chili- i den varme kakao eller chokolade

Snacks

Chili, hvidløg, ingefær og peberrod- i alle former for grønsagsdips

Cayennepeber, hvidløg (fintrevet) og tabasco- på langtidsbagte mandler

Hvidløg og chili:

  • som hvidløgschips (fine skiver, der steges gyldne og sprøde i olivenolie), evt. i en kombination med chili