Smilende kvinde sidder på hug med kettlebell

Mange af jer trækker i træningstøjet flere gange om ugen. Når I ikke kommer afsted, skyldes det for de fleste af jer mangel på tid.  

Så meget træner I FORMs læsere

Vi er simpelthen så stolte af jer - alle vores fantastiske læsere. Ifølge vores store sundhedsundersøgelse træner mere end 40 % af jer nemlig hele 3-4 gange om ugen. Godt gået! Se her, om dit træningsmønster passer på den gennemsnitlige I FORM-læser.

9. november 2018 af redaktionen

Over 4000 af jer, fantastiske I FORM-læsere, har deltaget i vores store sundheds-undersøgelse 2018 og gjort os klogere på alt fra jeres nattesøvn til madvaner og måden, I ser jer selv på. Det er der kommet en masse interessant data ud af, og vi har lært jer endnu bedre at kende.

Når det kommer til jeres træningsvaner, tegner der sig et billede af, at I generelt går op i at forblive sunde og raske, og at jeres kroppe fungerer, som de skal. Det er også et tema, der går igen, når vi spørger ind til jeres træning. Uanset om du er mest til gang, løb eller fitness, så er bevæggrunden for at få trænet nemlig den samme for over halvdelen af jer. I hopper i træningstøjet for at få mere overskud og energi, mens næsten lige så mange af jer træner for at holde sygdomme og skavanker fra døren.

Flittige, men travle læsere 

Undersøgelsen viser, at rigtig mange af jer prioriterer træningen højt og kommer afsted flere gange om ugen. Godt gået! Størstedelen af jer hopper faktisk i træningstøjet hele 3-4 gange om ugen og kan glæde jer over at høste rigtig mange pluspoint på sundhedskontoen. Kun 3,5 % af jer svarer, at I aldrig træner. Mon ikke I kan lokkes i træningstøjet med et kort og effektivt hjemmetræningsprogram? 

Selvom knap hver femte svarer, at de aldrig skipper en træning, så kan I blive forhindret. På de dage, hvor I ikke kommer afsted som planlagt, skyldes det ofte mangel på tid, energi eller motivation. 


Vil du motivere dig sig til at motionere mere? Så bør du anskaffe dig en skridttæller. Tjek vores guide til køb og brug af skridttæller!

Sådan får du mere tid til træning

Mangel på tid er den suveræne topscorer, når I skal pege på, hvorfor I ikke kommer af sted til træning. Derfor får du her en række simple tips til at få mere tid til dig selv – og dermed din træning.

  • Skriv din træning ind i kalenderen. Når du plotter din træning ind i kalenderen, bliver aftalen lige så reel, som hvis du skulle til forældremøde eller på kaffedate med en veninde, så reservér en del af din tid til træning, og gerne flere uger frem i tiden.
  • Lær at sige nej. Tak nej til aftaler, der ikke betyder noget for dig, og slæk lidt på de krav, du stiller til dig selv. Dermed får du hurtigt skåret ned i antallet af gøremål og arrangementer, og det genererer automatisk mere tid.

  • Lav lister. Skriv dine daglige gøremål ned, så du får overblik over de ting, du skal nå. Måske går det op for dig undervejs, at der er opgaver eller pligter, der kan nedprioriteres eller måske skæres helt væk.

  • Prioritér dig selv. Er det familielivet, der optager al din tid, så aftal med din partner, at du har “fri” en eller måske to aftener om ugen, og at din træning er lige så fast en aftale som møder i banken, fødselsdage og middagsselskaber.

  • Udnyt transporttiden. Løb eller cykl til og fra arbejde i stedet for at tage bilen, så du kan slå to fluer med ét smæk, når du alligevel skal bruge tid på transport. Og har du langt, kan du måske bare nuppe en del af distancen til fods eller på den tohjulede.

Læs mere: Sådan taber du 15 kilo fedt - uden at træne

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler