Sov godt i sommervarmen

Dyne af. Dyne på. Dyne af. Når temperaturen stiger, har søvnkvaliteten det med at dale. Her giver vi dig tips og tricks til at sove igennem i årets varmeste måneder.

Kvinde sover med dyne

DYNE ELLER IKKE DYNE? I sommervarmen kan det være nyttigt at skifte til sommerdynen – eller bare et lagen.

© iStock

Du ligger i din seng, du er træt, og den eneste sommerferie, du længes efter, er en tur til drømmeland. Men du kan. Bare. Ikke. Falde. I søvn. Der er for varmt. Der er ikke en vind, der rører sig udenfor. Din dyne føles som en forvokset varmedunk. Argh!

Sommeren kan være en svær tid at sove igennem. Særligt hvis den byder på såkaldte tropenætter, hvor temperaturen på intet tidspunkt kommer under 20 grader. Dét kombineret med lyse nætter og tidlig fuglesang kan være opskriften på søvnløshed. Vi har allesammen en temperatur, der er ideel for os at sove i. Den er forskellig fra person til person, så for de få vil en tropenat være som en vuggevise, mens andre foretrækker en temperatur helt ned til 15 grader. Du har sikkert også prøvet at skulle skændes med en partner om, hvorvidt vinduet skal være åbent eller ej. For os allesammen gælder det dog, at kropstemperaturen falder en smule i løbet af natten – forskere antager, at vi skruer ned for temperaturen for at spare på energien. Men den mekanisme kan godt blive forstyrret, hvis der er for varmt udenfor, og det kan gøre det sværere at falde i søvn.

Ud over at det er dybt frustrerende at ligge søvnløs med sved på panden, så er det heller ikke sundt for dig at misse din søvn. Søvnmangel svækker din koncentrationsevne, du bliver lettere stresset, og dit immunsystem lider også – bare for at nævne nogle af de ting, der sker, når kroppen ikke får tilstrækkeligt hvile.

Heldigvis er der en del, du selv kan gøre for at holde varmen væk fra soveværelset – også uden at skulle ud at investere i et airconditionanlæg. Ofte kan selv små forandringer i dine natlige rutiner nemlig gøre en stor forskel. Herunder giver vi dig 14 gode råd at få en god nats søvn, når sommertemperaturerne rammer.

1 GØR DETTE FØR DU GÅR I SENG


1. Tag et bad

Omend det lyder spøjst, så tyder forskning faktisk på, at et varmt bad før sengetid kan køle dig ned. Når det varme vand omfavner dig, frigiver du varme gennem dine hænder og fødder, og det nedkøler kernen af din krop. Nogle sværger dog til kolde bade, lige inden de skal sove, så du må se, hvad der virker for dig.

2. Luk solen ude

Sørg for, at dine gardiner er trukket for i dagtimerne, så solen ikke bager ind på dit soveværelse. Mørklægningsgardiner, der slutter tæt til vinduesrammen, kan være en rigtig god investering, hvis du vil holde temperaturen nede på et nogenlunde niveau. Gardinerne har også den åbenlyse fordel, at de holder dit soveværelse mørkt.

3. Søg skygge

Bliver du forbrændt, vil din hud være varm længe efter, og det kan give søvnbesvær. Undgå solen midt på dagen, dæk huden med tøj, og husk solcreme.

4. Frys puden ned

Put puden på frys inden sengetid. Er der ikke plads til hele puden, så nøjes med pudebetrækket. Du kan også købe en såkaldt chillow, som er en specialdesignet pude, der er skabt til at aflede varme.

5. Hold igen med mad og motion

Motion er generelt med til at sikre dig en god søvn, men motionerer du hårdt tæt på sengetid, risikerer du at være unødvendigt overophedet, når du lægger dig til at sove. Det samme gælder, når du fordøjer store måltider, så spis gryderetten først på aftenen.

2 GØR DETTE, NÅR DU LIGGER I SENGEN


6. Drik vand

Når du vågner om natten og har det varmt, kan et glas koldt vand være en ven i nøden.

7. Overvej gelmaske

De fleste gelmasker er egentlig lavet til at reducere hævede morgenøjne, men de kan også køle dit ansigt ned i en varm nat.

8. Tænd for blæseren

På særligt varme dage kan et lukket vindue om natten faktisk være bedre end et åbent. Til gengæld gør du klogt i at tænde for den mekaniske brise, hvis du er så heldig at eje en luftblæser og vel at mærke kan sove for lyden. Alternativt kan du skabe gennemtræk ved at have vinduer åbne i hver sin ende af huset eller lejligheden. Endelig kan lidt vand på dine gardiner også give lidt ekstra kulde – brug en sprayflaske til formålet.

9. Sæt håret op

Har du tykt hår, kan det holde på varmen. Sæt det op i en løs knold, så din hals og nakke kan få luft.

10. Bar røv eller bomuld

For nogle er sommernætter lig med nøgne nætter, mens andre har brug for at have noget på. Hører du til sidstnævnte kategori, bør du vælge en løstsiddende pyjamas i bomuld eller andet naturligt materiale, som tillader din hud at ånde.

11. Flyt dig fysisk

Det er hyggeligt at sove sammen, men ikke hvis din partner er en menneskelig radiator. Send ham eller hende væk, eller prøv selv sofaen. Soveværelset er ikke nødvendigvis det koldeste sted i dit hus, så hvis du har en kælder, er det oplagt at prøve at lægge dig derned. Måske er et liggeunderlag på gulvet eller ude i haven også rarere end sengen?

12. Fyld dunken med is

Hvis du ejer en varmedunk, så fyld den evt. op med isterninger, og tag den med i seng.

13. Sluk elektronikken

Af hensyn til miljøet bør du altid slukke for apparater, du ikke bruger, men om sommeren er der et ekstra incitament: Et fjernsyn på standby, en computer med opladerstikket i, ja selv en lille telefon afgiver varme, når den er tændt. Det er marginaler, men det kan være vigtige marginaler.

14. Vælg kølig dyne(betræk)

  • Nogle kan sove bare med et lagen over sig, mens andre har brug for lidt tyngde. Hører du til sidstnævnte, er det vigtigt, at din dyne ikke holder dig for varm. Går du efter en af silke, uld eller fibre, er der mindre risiko for at koge over.

  • Vågner du og er varm, så prøv at vende din pude og dyne, så den side, du ikke har ligget og varmet, vender mod dig. Du kan også give begge dele en luftetur ud ad vinduet eller lægge dem ud på terrassen et øjeblik.

  • Dit betræk har også en betydning, for nogle materialer er mere temperaturregulerende end andre. Gå generelt efter naturlige materialer som bomuld, hamp og hør, men vil du have det absolut bedste, skal du vælge bambus.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 11/2021