Derfor bliver du ved med at vågne om natten

Med disse 3 simple tips øger du chancerne for en god nats søvn.

Kvinde ligger i seng med hånden over øjnene

Det er helt normalt at vågne flere gange i løbet af en nat. Helt op til seks gange faktisk. Men det er ikke meningen at du skal have svært ved at falde i søvn igen.

Find den rette temperatur

Du har med garanti hørt det før. Der må ikke være for varmt i dit soveværelse, mellem 15 og 20 grader er optimalt. Det vil med garanti gøre en stor forskel for din søvn, hvis du rammer den rigtige temperatur, så din krop ikke bliver overophedet i løbet af natten.

Undgå alkohol

Det kan godt være, du tror, at en halv flaske vin får dig til at sove godt. Men i stedet for at falde i dyb søvn, bruger kroppen en masse energi på at forbrænde alkoholen. Det er vigtigt, der går minimum to timer mellem, du har indtaget alkohol og du går i seng.

Er du stresset?

Stress er ikke til at spøge med. Blandt de tusindvis af negative ting, der er forbundet med stress, er bl.a. problemer med at sove. Midt i en stresset hverdag med et krævende job, børn og alt muligt andet kan din krop nemlig have svært ved at falde ordentligt til ro, og det kan være svært for kroppen at finde ned i den dybe søvn. Sandsynligheden for at du vågner mange gange er derfor rigtig stor. Prøv evt. at lave denne vejrtrækningsøvelse, som kun tager ét minut. På den måde kan du måske lettere falde til ro og sove igennem.

LÆS OGSÅ: Baldrian hjælper søvnen på vej

    Bliv sund og stærk med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

    På vores site og app får du bl.a.:

    • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
    • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan – hver uge

    Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

    Newsletter background