Skal jeg undgå kartofler, ris og pasta?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

7. juli 2015 af I FORM

Spørgsmål

Er det bedst at spise så lidt brød, pasta og lignende som muligt?

Svar

Det er ikke anbefalelsesværdigt helt at undvære kartofler, ris, pasta og kornprodukter (såsom brød og gryn), i din daglige kost. Vil du gerne tabe dig lidt, så er det en fordel at begrænse mængden samt at vælge de grove typer.

Vælg fuldkornsprodukter

Du kan med fordel spise fuldkornsprodukter såsom rugbrød, grovbrød, havregryn, brune ris, grovpasta m.v. frem for hvidt brød, hvide ris, pasta osv. Dette fordi fuldkornsprodukter bidrager med flere kostfibre og sunde stoffer - vitaminer (fx B-vitamin) og mineraler.

Fuldkorn gavner din fordøjelse

Kornprodukter er danskernes vigtigste kilde til kostfibre. Kostfibre er godt for din fordøjelse og mætter meget, så du ikke så let bliver fristet til at spise kager og slik.

Kostfibre er en gruppe af stoffer, der hører ind under kulhydrater, men adskiller sig ved ikke at nedbrydes i mavetarmkanalen. Kostfibrene passerer altså systemet relativt ufordøjet og udfolder herved en række gunstige egenskaber, der gør dem sunde for dig. Eksempelvis gavner de tarmfunktionen og modvirker forstoppelse. Indtag af kostfibre er desuden forbundet med en mindsket risiko for at få kræft og hjertekarsygdomme.

Tænk over tilbehøret

Rugbrød, grovpasta, kartofler, brune ris m.v. er i sig selv fedtfattige og sunde produkter pga. vitamin-, mineral- og kostfiberindholdet. Men fx kan det samlede fedtindhold i et stykke smørebrød med smør og fedt pålæg meget let blive for højt (50-60 energiprocent fra fedt).

Det er derfor nærmere mængden af brød, grovpasta, kartofler m.v., du skal tænke over, samt hvad du spiser til.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: