Skal jeg undgå kartofler, ris og pasta?

Se svaret fra kosteksperten på iform.dk.

Spørgsmål

Er det bedst at spise så lidt brød, pasta og lignende som muligt?

Svar

Det er ikke anbefalelsesværdigt helt at undvære kartofler, ris, pasta og kornprodukter (såsom brød og gryn), i din daglige kost. Vil du gerne tabe dig lidt, så er det en fordel at begrænse mængden samt at vælge de grove typer.

Vælg fuldkornsprodukter

Du kan med fordel spise fuldkornsprodukter såsom rugbrød, grovbrød, havregryn, brune ris, grovpasta m.v. frem for hvidt brød, hvide ris, pasta osv. Dette fordi fuldkornsprodukter bidrager med flere kostfibre og sunde stoffer - vitaminer (fx B-vitamin) og mineraler.

Fuldkorn gavner din fordøjelse

Kornprodukter er danskernes vigtigste kilde til kostfibre. Kostfibre er godt for din fordøjelse og mætter meget, så du ikke så let bliver fristet til at spise kager og slik.

Kostfibre er en gruppe af stoffer, der hører ind under kulhydrater, men adskiller sig ved ikke at nedbrydes i mavetarmkanalen. Kostfibrene passerer altså systemet relativt ufordøjet og udfolder herved en række gunstige egenskaber, der gør dem sunde for dig. Eksempelvis gavner de tarmfunktionen og modvirker forstoppelse. Indtag af kostfibre er desuden forbundet med en mindsket risiko for at få kræft og hjertekarsygdomme.

Tænk over tilbehøret

Rugbrød, grovpasta, kartofler, brune ris m.v. er i sig selv fedtfattige og sunde produkter pga. vitamin-, mineral- og kostfiberindholdet. Men fx kan det samlede fedtindhold i et stykke smørebrød med smør og fedt pålæg meget let blive for højt (50-60 energiprocent fra fedt).

Det er derfor nærmere mængden af brød, grovpasta, kartofler m.v., du skal tænke over, samt hvad du spiser til.

LÆS OGSÅ: Få styr på fup og fakta omkring kartofler.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background