Nødder feder mindre, end vi tror

Kalorieindholdet bag på nøddeposerne er lidt misvisende, ifølge forskere. Se, hvor mange nødder, du faktisk kan spise om dagen.

En udstrakt hånd med nødder.

NØDDER – Kalorieindholdet i nødder er lidt misvisende, mener norske forskere.

© iStock

Mange af os holder nok lidt igen med nødderne, når vi ser de tårnhøje kalorietal på posen. Men vi behøver måske ikke at være bange for at tage på af de knasende lækkerier.

Det mener to norske forskere, der har lavet en større gennemgang af mere end 60 videnskabelige studier om sammenhængen mellem næringsstoffer, madvarer og kropsvægt. Her opdagede de bl.a., at du kan spise op til 50 g nødder om dagen uden at gå op i vægt. Det svarer til ca. to håndfulde nødder dagligt.

Holder dig mæt længe

Men hvordan kan det lade sig gøre ikke at tage på, når der er ca. 300 kcal i 50 g nødder?

Ifølge de norske forskere kan der være flere forklaringer. Nødder er utroligt mættende, så når du spiser mange nødder, spiser du måske mindre af andre ting. For det andet er nødder rige på protein, som koster kroppen mere energi at forbrænde end andre næringsstoffer.

Spiser du 300 kcal fra nødder, vil de 75 kcal, ifølge forskerne, automatisk blive forbrændt under selve fordøjelsen.

Og så er nødder propfulde af sundt fedt, hvoraf en del ryger ufordøjet ud med din afføring i stedet for at blive optaget i kroppen. Megasmart!

3 superegenskaber ved nødder

Holder hjernen skarp

Flere studier peger på, at nødder er gode for hjernens kognitive funktioner, bl.a. hukommelsen.

Et spansk studie med 2.200 gravide fandt fx, at de vordende mødre, der spiste flest nødder i første trimester, fik de klogeste børn. Især valnødder, der er rige på sunde omega-3-fedtsyrer og antioxidanter, synes at have en positiv effekt på hjernen.

Sunde for ­kredsløbet

Fibre og sunde fedtstoffer gør nødder til ren hjertemedicin. Nødder sænker mængden af skadeligt kolesterol i dit blod, så du mindsker risikoen for åreforkalkning og livstruende blodpropper.

Et studie med over 800.000 mennesker viser fx, at hvis du spiser mindst 20 g nødder om dagen, har du 30 % mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme.

Guf for dine tarme

Nødder er fyldt med fibre, hvilket er godt for dit mave-tarm-system. Kostfibre giver nemlig både bedre fordøjelse og næring til tarmens sunde bakterier.

Et italiensk studie fra 2020 fandt fx, at en daglig portion valnødder i otte uger forbedrede forsøgspersonernes tarmflora.

De molekyler, tarmbakterierne producerer, når de nedbryder nødderne, menes at være gavnlige for vores tarmceller, der blandt andet er involveret i oplæringen af immunforsvaret.

Newsletter background