Er det sundt at være veganer?

Veganisme er virkelig et emne, der deler vandene. Nogle synes, det er gak – andre, at det er genialt. Men hvem har egentlig ret?

Kvinde holder en kurv med friske grøntsager, vegansk livsstil.

VEGANERE – spiser masser af grøntsager, men slet ingen animalske produkter.

© iStock

Veganere spiser kun planteføde og dermed ingen produkter, der har involveret levende væsner – honning er fx også et no-go. Hvor sundt det er, har altid været og er stadig omdiskuteret.

Hvis du lever vegansk, er der på den ene side visse næringsstoffer, du skal være særligt opmærksom på at få. Faktisk anbefaler Fødevarestyrelsen, at veganere dagligt tager et tilskud på 2 µg vitamin B12 samt 10 µg vitamin D – sidstnævnte dog kun fra oktober til april. Tilskud af jod, selen, jern, calcium, vitamin A, riboflavin (også kaldet vitamin B2) samt zink kan også være relevant.

På den anden side kommer mange veganere helt naturligt til at spise mere grønt, og en række befolkningsstudier har vist, at både vegetarer og veganere har en nedsat risiko for at udvikle bl.a. hjertekarsygdomme og kræft.

Så dét, vi med sikkerhed kan sige, er, at der er mange måder at spise sundt på, og veganisme kan sagtens være en af dem, så længe du sørger for at få dækket dit behov for næringsstoffer.

Gode råd til dig, der vil prøve kræfter med veganisme.

Start i det små

Det kan virke uoverskueligt, hvis alle måltider pludselig skal skiftes ud. Start fx med to veganske dage om ugen, så du langsomt vænner dig til din nye livsstil.

“Veganisér'' ikke animalske retter

Veganske erstatningsprodukter kan godt være en smagsmæssig skuffelse. Når du leder efter opskrifter, så gå efter dem, der er veganske fra start.

Lær at lave veganske deller

Veganske retter behøver ikke altid at involvere tofu. Veganske “frikadeller” kan erstatte mange typer kød, og der findes et hav af opskrifter.

Giv besked

Skal du spise hjemme hos andre, så husk at fortælle dem om dine spisevaner – i god tid. Vær specifik omkring, hvad du ikke spiser, og overvej selv at medbringe din mad.

Kilde: Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 4/2022

Newsletter background