Læs også

Dynamisk båd, kvinde laver yoga

Dynamisk båd

Solhilsen
© iStock

Yoga: Solhilsen

Solhilsen er en yogaøvelsesrække, hvor du skal indpasse øvelserne efter dit åndedræt. Solhilsen giver energi og er en god morgenøvelse. Den fungerer også fint som opvarmning. Se øvelserne her:

15. maj 2018 af Vibeke Lou

Sådan laver du den perfekte solhilsen - trin for trin

Mange yogaklasser bliver indledt med en solhilsen – ofte i et ret højt tempo. Har du ligesom mange andre lidt svært ved at hænge på, er der hjælp at hente her, hvor du kan se solhilsenen én stilling ad gangen, så du kan blive fortrolig med øvelsen og koble åndedrættet på i ro og mag derhjemme. Så får du lettere fuldt udbytte, når din yogainstruktør går i gang. Mens du øver dig, kan du glæde dig over, at solhilsenen styrker og smidiggør alle de store muskelgrupper. Den er derfor også god som en enkel hjemmetræningsøvelse, selv om du ikke går til yoga. Især er solhilsen en fin morgenøvelse, der vækker kroppen. Øvelsens fokus på åndedrættet skaber indre ro.

1. Tadasana

Stå med fødderne i hoftebreddes afstand og med armene lidt ud til siden. Vend håndfladerne fremad. Spænd i ben og mavemuskler.

Tadasana
© wichmann+bendtsen

2. Urdhva hastasana 

Før armene op over hovedet, og stræk ud gennem fingerspidserne. Løft brystet op, træk skulderbladene sammen på ryggen, og spænd benmusklerne.

Urdhva hastasana
© wichmann+bendtsen

3. Uttanasana

Fald forover med ret ryg, og sæt håndfladerne i gulvet. Hold benene strakte, og sug navlen ind og op.

Uttanasana
© wichmann+bendtsen

4. Ardha uttanasana

Stræk arme og ryg. Kig frem.

Ardha uttanasana
© wichmann+bendtsen

5. Planken

Sæt håndfladerne i gulvet, hop tilbage med fødderne, så du står i planken med tæer og håndflader i gulvet. Hold ben og arme helt strakte. Løft maven ved at trække halebenet ind under dig.

Planken
© wichmann+bendtsen

6. Urdhva mukha svanasana

Bøj nu armene med albuerne ind til kroppen, så du sænker dig mod gulvet – som i en armstrækning. Hold kroppen strakt i bevægelsen. Stræk armene igen, læg oversiden af fødderne i gulvet, og løft overkroppen, så du ender i stillingen på billedet.

Urdhva mukha svanasana
© wichmann+bendtsen

7. Adha mukha svanasana 

Rul ud over tæerne, og pres dig op i hundestrækket. Hold ryggen lige og lang. Skyd lårene tilbage, så benene er strakte. Læg presset på håndflader og fingerspidser. Hvis du kan strække benene helt og holde ryggen lige, kan du presse hælene i gulvet og mærke, hvordan mavemusklerne bliver aktive.

Adha mukha svanasana
© wichmann+bendtsen

8. Uttanasana

Gå frem med små skridt til stående foroverbøjning.

Uttanasana
© wichmann+bendtsen

9. Ardha uttanasana

Stræk arme og ryg. Kig frem.

Ardha uttanasana
© wichmann+bendtsen

10. Urdhva hastasana 

Løft ryggen op med strakte arme. Stræk ud gennem fingerspidserne, og løft brystet op.

Urdhva hastasana
© wichmann+bendtsen

Se øvelsen på video

Vil du se en solhilsen udført lidt hurtigere, så tjek videoen ud nedenfor.

Derfor er dit træningstøj ikke helt ligegyldigt ...

Du kender måske nogle af disse situationer fra din træning: Stropper, der skærer i din skulder, en t-shirt, der klæber svedigt til din ryg, og at du for 17. gang hiver dine bukser op, fordi de kryber ned. Så er det nok på tide at forære dig selv noget nyt træningstøj.

LIGE NU får du nemlig et par stilrene, højtaljede tights og en lækker, løstsiddende træningstop i TOPKVALITET + 4 numre af I FORM, fyldt med inspiration til en sundere hverdag, effektive træningsprogrammer og lækre opskrifter for bare 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50 kr.). Men skynd dig, så godt et tilbud ligger ikke længe på hylden.

Ja tak, vis mig tilbuddet NU!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler