Derfor skal du træne om vinteren

Glem alt om at pause vintertræningen. Den kolde årstid har flere fede fordele, som gør den helt oplagt til bevægelse. Få seks af de bedste her.

Kvinde der løber ude om vinteren.

VINTER Der er altid god grund til at snøre skoene og komme afsted, uanset hvad vejrudsigten og kalenderen siger.

© Jakob Helbig

Mange af os har tendens til at leve som eremitkrebs under uldtæppet vinteren igennem. Træning og motion er noget, vi udskyder til varmere og lysere tider. Og det er synd.

For ikke nok med, at formen styrtdykker, når vi ikke holder den ved lige – vi bliver også mere modtagelige over for vinter-blues og ensomhed, når vi ikke kommer ud og bevæger os.

Her kan du læse 6 grunde til, at motion faktisk kan være ret fedt i de kolde måneder.

Et værn mod vinterdepression

Motion udløser varme i kroppen, glædeshormoner i hjernen og efterlader dig med en fed følelse af energi, overskud og selvværd. Lige hvad krop og sjæl har brug for i de lange mørke vintermåneder, hvor humøret og energien kan blive slemt påvirket af mangel på sollys og varme.

Læs også: Lysterapi i vintermånederne – sådan kommer du i gang

Du kommer ud!

I de mørke måneder får vi ikke nær så meget “gratis motion”. Vi tager måske bussen til job, kaffeaftalen på cafeen, og vi sidder generelt mere stille under uldtæppet. Så træning i vintermånederne er en kærkommen og tiltrængt anledning til at få bevægelse og se noget andet end husets fire vægge. Og så føler du dig bare mere som en sej viking, når du trodser vinterens vejr og kulde!

Kulde kan føles mere behageligt

Om vinteren føler du dig ikke nær så overophedet og dehydreret, og der går længere tid, før du får brug for et hvil. Et studie af maratonløbere viser fx, at den perfekte løbstemperatur er helt nede på ca. 5-7 grader. Her bruger kroppen et minimum af energi på at opretholde sin kernetemperatur. Energi, som kan bruges til at præstere bedre. Bare husk, at du skal drikke lige så meget væske som om sommeren.

Du sveder mindre

Sved er kroppens måde at komme af med varme på, så når vi træner under køligere vejrforhold, udskiller vi ikke nær så meget. Og det er rart af flere årsager:

  • Udstyret bliver ikke glat
  • Færre lugtgener
  • Mindre friktion mellem hud og tøj
  • Lavere risiko for at blive koldsvedig efter træning

Bedre balance i kalorieregnskabet

Mange af os giver ekstra los i den søde jule- og vintertid. Men sørger du for at bevæge dig hele vinteren igennem, får du en god modvægt til al den fede julemad, alkohol og godter. En sidegevinst ved motion er også, at vi tit får mindre lyst til at spise usund mad, så lidt bevægelse kan måske også hjælpe med mængderne.

Fede jakker og tights

Er du lidt selvbevidst og betænkelig ved at vise for meget hud, så er vinteren den perfekte trænings­årstid. I stedet for shorts og T-shirts kan du nemlig iføre dig sæsonens fedeste træningsjakker, lange tights og strømper med masser af flotte farver og detaljer.

Læs også: Løbetights: Sådan vælger du de rigtige

    Newsletter background