Må jeg træne, når jeg er syg?

Når kroppen er ramt af en infektion, kan det være svært at vurdere, om man er for syg til at træne. Her er nogle tommelfingerregler, som hjælper dig til at træffe det rigtige valg mellem løbesko og lænestol.

Træning når man er syg

KVINDE ER SYG OG PUDSER NÆSE Har du feber, har din krop bedst af hvile. Men en let snue eller ondt i halsen kan du fint træne med.

© iStock

Tjek dig selv

Har du snue og kun en smule ondt i halsen, kan du sagtens træne let (puls på under 120 pr. min.) i 30-45 min. om dagen.

Sidder dine symptomer derimod fra halsen og nedefter, fx hoste, feber, kulderystelser eller trykken for brystet, vil vi anbefale dig en pause fra træningen, indtil du har været feberfri en hel dag. Herefter skal du starte roligt op, så du bruger samme antal dage på at trappe træningen op, som du har været syg med feber.

Er du (også) ramt af halsbetændelse? Tjek her, hvordan du bekæmper sygdommen

Når du er i bedring

Hvis symptomerne ikke bliver værre de følgende dage, og du fortsat er feberfri og føler dig veltilpas, kan du træne med moderat intensitet (puls på under 150 pr. min.) i 30-45 min. om dagen. Når du føler dig helt rask, kan du genoptage din træning i fuldt omfang.

Er du i tvivl, om din hoste skyldes lungebetændelse? Læs vores guide, og bliv klogere på den drilske sygdom.

Hold dig langt væk fra træning

Hvis du får hjertebanken, uro i hjertet, synsforstyrrelser, brystsmerter eller bliver svimmel eller meget træt, skal du straks afbryde træningen og søge læge. Så kan infektionen nemlig have spredt sig til hjertet (myokarditis), og selv om lidelsen ofte ikke er livstruende, er det alligevel en god idé at få et tjek hos lægen.

SE OGSÅ: Må jeg træne og arbejde, når jeg harinfluenza?

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background