3 små træningsprogrammer til løbebåndet

Drop de ensformige træningspas - se, hvordan du får fuld udnyttelse af mulighederne på løbebåndet.

Træningsforslag til at få det bedste ud af din træning på løbebånd

Herunder finder du 3 forslag til, hvordan du kan optimere din træning på løbebåndet.

Den målbevidste

  • Løb roligt på båndet i 5-10 min.
  • Justér herefter hastigheden til dit målsætningstempo for et fremtidigt motionsløb (ønsker du fx at løbe 10 km på 50 min., sætter du båndet til 12 km/t.)
  • Løb herefter, så langt du kan uden at løbe dig helt i sænk. Husk at sætte løbebåndet på 1 grads hældning, så det svarer meget til konkurrencesituationen.

Vi har træningsprogrammer til løb, styrketræning, yoga og crossfit - og meget mere. Find dit nye træningsprogram her og nå i mål med din træning.

Den avancerede

  • Start med 5-10 min. rolig opvarmning. Herefter løber du følgende uden pauser
  • 4 min. i et tempo svarende til dit målsætningstempo for næste motionsløb (vil du fx løbe 10 km på 50 min., løber du med 12 km/t.).
  • 4 min. i samme tempo, men med 2 graders hældning på båndet.
  • 3 min., hvor tempoet løftes med 1 km/t., og hældningen fastholdes.
  • 3 min., hvor tempoet holdes, mens hældningen øges til 4 grader.
  • 4 min. i et tempo svarende til dit målsætningstempo for næste motionsløb (vil du fx løbe 10 km på 50 min., løber du med 12 km/t.).
  • 2 min. løb uden hældning, hvor hastigheden sænkes med 2 km/t.
  • 2 min., hvor tempoet øges med 3 km/t.
  • 1 min., hvor hældningen sættes op til 4-6 grader.
  • 1 min., hvor tempoet øges med yderligere 1-2 km/t.
  • Slut af med 5 min. rolig jog.

På I FORMs hjemmeside har vi løbeprogrammer til alle niveauer - så der er med garanti også et løbeprogram til DIG!

Den grænsebrydende

  • Løb roligt i 10 min.
  • Herefter løber du 4 x 4 min. med 2 min. stå stille-pause mellem hver. I det første interval løber du en smule hurtigere (ca ½ km/t.) end dit tempo på en normal løbetur.
  • Herefter øger du tempoet gradvis for hvert af de næste intervaller, så du på det sidste føler, at du presser dine grænser. Undlad dog at løbe dig helt i sænk.

Få flere forslag til, hvordan du kan træne på løbebånd

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background