Kvinde sidder på romaskine
Træning for de travle

Det er hårdt at træne intervaller, men heldigvis venter vandpausen hele tiden lige om hjørnet.

© Jakob Helbig

5 træningsprogrammer à 10 minutter

10 minutter. Mere behøver det ikke at tage at gennemføre et effektivt træningspas. Nøglen er at skrue maksimalt op for intensiteten, og til det formål får du her en række korte intervalprogrammer, som sikrer dig en sjov træning i centeret eller på stuegulvet.

27. juni 2018 af Jeanette Linder & Anneli Kula Enevoldsen

Træn mindre og få mere ud af det

Eksperter har gentagne gange slået fast, at hård og kort træning virker lige så godt på din sundhed og form som længerevarende moderat motion. På nogle punkter tyder det endda på, at intervallerne vinder. Fx er forskere fra Københavns Universitet nået frem til, at korte tempoture i et svømmebassin er bedre i forhold til at forebygge diabetes end lange svømmeture i roligt tempo.

Et andet studie konstaterer desuden, at folk er mest motiverede til at holde fast i en ny motionsrutine, hvis deres program består af intervaller.

Er du fristet til selv at prøve kræfter med den effektive træningsform, hjælper vi dig godt i gang med fem miniprogrammer til fitnesscenteret eller hjemmetræningen. Øvelserne er simple og lige til at gå i krig med, så der ikke er for meget spildtid. Du skulle jo nødigt få en undskyldning for at skippe træningen ...

Vælg mellem 5 miniprogrammer

De fem intervalprogrammer tager hver 10 minutter, og du kan vælge at gennemføre et enkelt eller kombinere dem på kryds og tværs til et længere træningspas. Husk blot at holde et par minutters pause imellem. Skift også gerne løbende mellem de forskellige programmer, så kroppen bliver udfordret mest muligt på forskellige fronter. Lav dog ikke det samme program to dage i træk.

Vi har træningsprogrammer til løb, styrketræning, yoga og crossfit - og meget mere. Find dit nye træningsprogram her og nå i mål med din træning.

Opvarmning

  • Rotation: Stå med hænderne på skuldrene og albuerne ud til siderne. Rotér overkroppen fra side til side, 10 gange i alt.
  • Skuldercirkler: Stå med hænderne på skuldrene, og lav 5 store cirkler med albuerne – først fremad og så bagud. Fortsæt med strakte arme med 5 store cirkler i hver retning.
  • Walkout: Stå foroverbøjet med hænderne i gulvet foran dine fødder. Gå så fremad med hænderne, indtil du står i en planke på strakte arme, og gå tilbage igen, 5 gange i alt.
  • Knækrammer: Stå oprejst, løft det ene ben, og tag fat med begge hænder om knæet, mens du “krammer” det ind mod kroppen. Skift mellem højre og venstre, 20 gange i alt.

Slut af med at løbe, ro eller anden aktivitet i 5 minutter i let til moderat tempo.

Træningstøj som passer til det hele

Uanset hvilken træningstype du er, og uanset om du nyder de lange løbeture, de højintensive og svedige træningspas eller en stille stund med yoga, så passer det nye træningssæt fra Active Fit perfekt. Du får et par lækre, sorte tights med høj talje og en bred elastik, der holder maven på plads. Den matchende top er figursyet med et bredt snit forneden, så den ikke strammer over maven. Glæd dig til at træne i et sæt, der bliver siddende, hvor det skal, uanset om pulsen skal helt op eller helt ned. Din krop vil både have det godt og se godt ud.

GODT TILBUD: Lige nu får du det lækre sæt træningstøj + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50 kr.).

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler