Sig farvel til stress

Sig farvel til stress

Få tips til hvordan du kan blive stressfri ved hjælp af åndedrætsøvelser, en gåtur i naturen og giv din hjerne en pause.

7. december 2015 af I FORM

Træk vejret langsomt

  • Næste gang du føler dig stresset, presset eller overmandet, så prøv følgende: Sæt dig ned, træk vejret langsomt ind gennem næsen, så maven (og ikke brystkassen) løfter sig. Pust ud gennem munden.
  • Derfor: Dybe vejrtrækninger virker beroligende og afstressende.

En pause til hjernen

  • Brug 10 minutter en gang imellem på at tælle ænderne i søen, se på bladenes mønster, betragte sneen falde, kigge på skyer, tælle gule busser på vejen eller duer i et træ.
  • Derfor: Det er en form for meditation, hvor du fastholder dit fokus på næsten ingenting. Det giver hjernen tiltrængt ro.

Ud i naturen

  • Gå en tur i skoven, ved stranden, i din have eller i en nærliggende park.
  • Derfor: Grønne områder og natur reducerer mængden af stresshormoner i din krop. Flere undersøgelser har desuden konkluderet, at personer, der ofte opholder sig i naturen, lever længere.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler