Bliv sund og slank helt uden kur.

Bliv slank helt uden kur

Få tips til hvordan du nemmere kan spise sundt, få flere proteiner og huske dit daglige omega-3 tilskud.

3. december 2015 af I FORM

Gør det nemt at spise sundt

  • Det behøver ikke at være svært. Fyld fryseren med frostgrønt og bær. Hav altid et lager af tun, torskerogn og makrel i tomat, der er fremragende pålæg på rugbrød, ligesom du med æg i huset altid kan lave en hurtig og billig ret.
  • Orker du ikke at snitte grønsager til madpakken, så køb spiseklare snackgrønsager. Og bliver du nemt fristet sidst på eftermiddagen, så sørg for altid at have en sund madbar og lidt mandler med i tasken.
  • Derfor: Det kræver et vist overskud at bryde gamle vaner. Ved at gøre det så nemt som muligt for dig selv at spise sundt øger du chancen for at nå i mål ganske markant.

Spis grønne proteiner

  • Gå efter mindst to gange om ugen at skifte kødet til aftensmaden ud med grønne proteiner fra tørrede bælgfrugter, grønne ærter, fuldkorn, svampe og grove grønsager.
  • Derfor: For meget rødt kød øger din risiko for kræft.
  • Fisk, fjerkræ og magre mejeriprodukter er gode alternativer, men går du ”vegetarvejen”, vinder du desuden masser af tarm­styrkende fibre og kraftfulde antioxidanter.

    Se hvor du finder flest proteiner her.

Få et dagligt skud omega-3

  • Sørg for dagligt at spise madvarer, der er rige på omega-3-fedtsyrer.
  • Det kan være fed fisk som makrel, sild, laks og hellefisk eller nogle af planterigets fremragende kilder i form af hørfrø(olie), valnødder og rapsolie.
  • Derfor: Omega-3-fedtsyrerne er vigtige i opbygningen af en velfungerende hjerne. Desuden sover du bedre, hvis du spiser meget omega-3, viser forskning.
  • Og endelig virker fedt­syrerne særdeles antiinflammatoriske og hjælper derfor kroppen med at forblive stærk, sund og rask.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler