Bliv frisk fra top til tå.

Bliv frisk fra top til tå

Få nye, sunde vaner og slip af med de gamle. I FORM guider dig til hvordan.

3. december 2015 af I FORM

Op at stå på job

  • Brug hæve-sænke-funktionen på dit skrivebord, så du kommer op at stå flere gange på en lang arbejdsdag.
  • Derfor: Det styrker rygmusklerne, og du for­bræn­der mere. Skifter du numsen ud med benene i fx tre timer, forbrænder du ca. 600 kalorier mere.


Spis langsommere

  • Spis i ro og fred. Tag en mundfuld, læn dig tilbage, og tyg maden grundigt. Lad tiden gå inden næste bid.
  • Derfor: Det gør dig mere mæt, maden smager bedre, og det hjælper din fordøjelse.


Hold op med at holde dig

  • Gå på wc, når du skal – uanset om du skal stort eller småt.
  • Det er en rigtig dårlig vane at gå og holde sig og vente, til man har bedre tid eller kommer hjem til sit eget toilet.
  • Derfor: Når du lidt for tit undertrykker trangen til at tisse, kan du få infektioner i urinvejene, fordi bakterierne ikke bliver skyllet ud. Derudover bliver urinblærens muskel med tiden slap, så du ikke får hele tissetåren og alle bakterierne ud. Ligeså med ”det store”.
  • Reagerer du ikke, når naturen kalder, bliver din krop dårligere til at mærke, når du har brug for at komme af med afføring.
  • Det kan ende i oppustethed, forstoppelse og ondt i maven.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: