Kvinde tænker

Stressramte kvinder: "Det ville vi gerne have vidst, inden snoren knækkede"

Der er mange ting, der kan stresse, og knap hver femte af jer har haft stress tæt inde på livet, ifølge I FORMs egen undersøgelse. Vi har talt med en række kvinder om, hvad de gerne ville have været forberedt på – før, under og efter at stressen ramte.

28. november 2019 af Maria Denise Christoffersen
 


Travlhed på jobbet, et dårligt arbejdsmiljø og ønsket om at være en overskudsagtig mor. Mange ting kan give dig stress, men psykolog, Maria Denise Christoffersen, og en række stressramte kvinder guider dig herunder med gode råd til håndtering af stress i de forskellige faser:


 

Psykologens råd til de små symptomer på stress

Sådan føles det

Du har en følelse af, at noget er galt, men det er endnu ikke gået op for dig, hvorfor du bl.a. har svært ved at koncentrere dig og har problemer med at huske, ligesom dit humør svinger op og ned. Måske er du også plaget af hovedpine eller nakkesmerter, og det er heller ikke unormalt at opleve hjertebanken eller en følelse af, at det hele snører sig sammen i brystet. Selvom du til tider er helt udmattet, har du svært ved at finde ro, og dine endeløse tanker bekymrer dig formentlig.

Det kan du selv gøre:

1. Mærk efter

Lyt til, hvordan du har det psykisk og fysisk. Hvordan har din krop det? Tag de signaler, du får fra din krop, seriøst, og fortæl andre, hvordan du har det. Du vil sikkert møde forståelse og genkendelse. Det er vigtigt, fordi vi i pressede perioder ofte har en tendens til at glemme, at andre kan være i samme båd.

2. Skru ned

Prøv at skære ind til benet, så du ikke har så mange forpligtelser i fritiden og på arbejdet. Er der steder, du kan skrue ned? Projekter eller aftaler, du kan droppe? Din krop har formentlig allerede brug for ro på dette stadie.

3. Søg hjælp

Om du skal sygemeldes, afhænger af, hvad du har brug for. For nogle er det bedst at arbejde videre på nedsat tid, mens andre skal have helt ro. Det vigtigste er, at du skal finde ud af, hvad du skal ændre i dit liv.

Stressramte kvinders råd til de små symptomer på stress 

Tag symptomerne alvorligt

“Jeg ville ønske, jeg havde turdet erkende tidligere, at jeg ikke kunne fortsætte i det tempo, jeg kørte i, og at alle de fysiske symptomer, jeg oplevede, var tegn på stress. Jo længere du får gravet dig ned, jo længere skal du nemlig også grave dig op igen. Så tag symptomerne alvorligt, ellers forlænger du bare processen.”

Tal med chefen

“I bagklogskabens lys ville jeg gerne have været bedre til at melde ud til min arbejdsgiver, at jeg var ved at drukne i de opgaver, jeg havde. Jeg endte i stedet med en sygemelding på tre måneder.”

Lær at mærke dig selv

“Jeg ville gerne have vidst, hvordan jeg kunne mærke mine egne behov. Jeg tror, mange kvinder er slemme til at opfylde andres behov først og gøre deres nærmeste og kolleger tilfredse. Men det er nødvendigt at sætte sig selv først, hvis man ikke vil knække helt.”

Skriv ned

“Mit bedste råd er at skrive symptomerne ned løbende, så du kan huske, hvad der sker med dig, når du skal tale med din læge.”

Intet job er dit helbred værd

“Jeg fik mit drømmejob straks efter endt uddannelse, men glemte helt at lytte til mig selv, fordi alle sagde, jeg var så heldig. Folk pegede på de værdifulde erfaringer, jeg ville få, men jeg var ved at blive kvalt af ansvaret. Mit råd er derfor at gøre ærligt op med dig selv, hvad du er klar til at påtage dig – uanset hvor du er i dit arbejdsliv.”

Udfrit dine nærmeste

“Spørg nogen, der kender dig godt, om du har ændret dig. Jeg ville ønske, nogen havde sagt, at jeg var virkelig sur og urimelig at være sammen med. Først da min kæreste truede med at gå fra mig, gik jeg til læge og fik konstateret stress.”


Psykologens råd, når du står midt i stress

Sådan føles det 

Du kan rammes af en “sker det her virkelig for mig?”-følelse, hvor situationen er lidt uvirkelig. Måske har du dårlig samvittighed over for dine kolleger, som får endnu mere travlt, nu hvor du er væk. Andre får følelsen af ikke at slå til over for familie og venner. Stress, angst og depression er tæt forbundne, så det er også almindeligt at føle tristhed eller håbløshed og generelt have mange bekymringer.

Det kan du selv gøre 

1. Lyt til din krop

Hemmeligheden bag at komme sig over stress er at tage hensyn til kroppens behov. Er du træt, så tag en lur, og har du tankemylder, så læg telefonen væk i stedet for at fylde flere indtryk på. Undgå så vidt muligt også at tjekke mail eller sociale medier. Selvom det kan føles som en pause at gå på Facebook eller Instagram, beder du din hjerne om at forholde sig til hundrede forskellige ting på samme tid, og det kan den ikke klare, når den er overbelastet.

2. Gå udenfor

Kom ud i naturen. Det bliver din hjerne glad for, hvis du er stresset. Let motion såsom en rolig gåtur eller blid yoga kan også hjælpe dig med at mærke din egen krop og være til stede i nuet. Du bliver træt på en anden måde, når du har været fysisk aktiv, og det kan fx være lettere at sove om natten. Lav en god, fast træningsrutine, du kan holde dig til, og som du kan fortsætte med, også når du er ovenpå igen.

Stressramte kvinders råd, når du står midt i stress

Overhør de “gode” råd

“Tag folks velmenende råd med et gran salt. De, der ikke selv har haft stress, aner ikke, hvad de taler om. Efter at jeg selv gik ned med stress, ringede jeg faktisk og undskyldte over for de veninder, jeg engang havde rådgivet. Jeg forstod jo ikke en døjt af, hvad de gik igennem. Efter selv at have været helt nede at vende ved jeg nu, at det eneste, andre reelt kan gøre, hvis de ikke selv har haft stress, er at lytte og være til stede sammen med dig.”

Kram giver ro

“Mit bedste råd er at få mange kram. Det virker beroligende for nervesystemet, og så er det bare rigtig rart at blive holdt lidt om, når du er presset.”

Giv lov til grimme følelser

“Følelser som vrede, sorg og udbrændthed er ikke forkerte, og du skal ikke skamme dig over at være irritabel eller have en kortere lunte. De 'grimme' følelser har også lov at være der, og de skal nok gå væk igen, når du begynder at lytte til dig selv og få ro på.”

Acceptér øget vægt

“Da jeg gik ned med stress, tog jeg på i vægt. Det havde jeg det rigtig svært med, og jeg prøvede alle mulige kure, men de havde den modsatte effekt. Mit bedste råd er derfor at give dig selv og din krop fred og ro. Dyrk noget rolig motion, men lad være med at presse dig selv til et vægttab. Stol på, at din krop nok skal blive som før. Det tager blot tid, og det er helt o.k., at du ikke ved, hvor længe det tager.”

Motion kan hjælpe

“For mig hjalp det med krævende træning, fordi alt andet var så uhåndgribeligt. Når jeg styrketrænede, stod jeg med en opgave, jeg kunne udføre, selvom den var hård. Og som ugerne gik, kunne jeg mærke, at jeg blev stærkere. Det hjalp mig.”

Forvent at være træt

“Du vil være mere træt, end du plejer. Så skær ned i dine forventninger til, hvad du skal udrette på en dag. Det kan være en præstation bare at komme ud af sengen, så forvent ikke at nå mere end en tiendedel af, hvad du plejer.”

Psykologens råd til tiden efter stress

Sådan føles det

Måske har din hjerne stadig svært ved at huske, holde overblik eller indlære. Og har du oplevet smerter under forløbet, kan de også godt blive hængende, selvom du ikke har stress mere. Det er naturligt stadig at bekymre sig og tænke meget på, om det hele kommer til at gå godt. Det hører med til processen, så i sig selv er disse bekymringer ikke et faresignal eller grund til at forblive sygemeldt. Mange tidligere stressramte har også lært deres grænser bedre at kende, og måske føler du, at du er vågnet op til et liv, hvor du har mere styr på prioriteterne, men det er langtfra sikkert at køre videre i samme tempo, som før du blev syg.

Det kan du selv gøre

1. Bliv ved med at lytte til dig selv

Årsagen til stressen er, at du gennem længere tid har overhørt kroppens signaler. Derfor gælder det virkelig om at reagere, hvis du pludselig kan mærke tegn på, at du igen er ved at blive stresset.

2. Giv dig selv et pusterum i ny og næ

Forestil dig, at du er en bil med fem gear, og husk så at bruge alle gearene i løbet af en arbejdsdag – og ikke kun det femte. Find ud af, hvilke aktiviteter du kan lave, så du også kommer ned i første og andet gear. Du kan fx gå ned til kaffemaskinen, snakke med dine kolleger eller gå en lille tur.

Stressramte kvinders råd til tiden efter stress

Tag ansvar

“Da jeg blev sygemeldt med stress, spurgte min psykolog mig, om jeg vidste, hvordan jeg var blevet så syg. Jeg begyndte straks at fortælle om alt det dårlige, min chef og arbejdsplads havde udsat mig for. Bagefter spurgte hun: 'Og hvordan reagerede du så selv på det?' Spørgsmålet gjorde mig rasende. Hvad bildte hun sig ind? Som om stressen var selvforskyldt? Men jeg lærte med tiden, at min arbejdsplads ikke alene bar ansvaret. Jeg fik stress, fordi jeg alt for længe glemte at passe på mig selv, accepteredeet elendigt arbejdsmiljø og ikke formåede at trække i bremsen. Nu ved jeg, at ansvaret ligger hos mig, og selvom det kan være noget af det sværeste i verden at indse, er der i sidste ende kun mig selv til at sige stop, hvis jeg mistrives.”

Spørg dig selv, hvordan det går

“Her på den anden side af mit stressforløb er jeg meget bevidst om mine egne behov. Jeg spørger mig selv: Hvordan har jeg det? Er jeg glad, når jeg står op om morgenen? Og har jeg de rigtige rammer for at kunne få en god arbejdsdag? Jeg er også blevet meget bedre til at fortælle, hvordan jeg oplever tingene, og være ærlig, hvis der er noget, jeg er utilfreds med.”

Gå ned i tid

“Kom tilbage på nedsat tid i en periode, hvis du overhovedet kan. Det gjorde så meget for mig at genoptage hverdagen i mindre skala.”

Del dine erfaringer

“Det er vigtigt at være ærlig omkring sygdommen – også for at undgå, at andre føler sig alene med deres symptomer. Så fortæl andre, hvad du har været igennem. Så holder du også snor i, om du er ved at få symptomer igen.”


Kilde: Rikke Papsøe, psykolog


Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: