Vil du sove bedre? Sådan får du sat søvn på skemaet

Vil du gerne blive bedre til at prioritere din søvn? Søvn er yderst vigtig for, at både du og resten af din krop fungerer optimalt. Læs, hvordan du skaber de bedste betingelser for din nattesøvn.

© iStock

7-8 timers søvn

giver dig den laveste risiko for at blive syg. Under 6 timers søvn skader dit immunforsvar, svækker din hjerne og dit humør og øger på sigt din risiko for både hjertekarsygdomme, Alzheimers og visse former for kræft.

Sådan ved du, om du får nok dyb søvn

Kilde: Søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum

Optimer dit soveværelse

Tip: Tryk på punkterne for at læse mere

Der skal være køligt

Fx 18-19 grader. Luft gerne ud, inden du går i seng

Der skal være mørkt

Helt mørkt. Selv den mindste smule lys optages gennem øjet og resulterer i en mere overfladisk nattesøvn.
Køb tætsluttende mørklægningsgardiner, og sluk eller skjul alle former for elektronik, der afgiver lys. Er det ikke muligt, så prøv at sove med en sovemaske.

Der skal være stille

Har du en snorkende partner, eller bor du ud til en trafikeret vej, så anskaf dig nogle gode ørepropper.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background