Kvinde laver skulderøvelse
© Morten Andersen

TEST: Har du stive skuldre?

Har du brugt dine skuldre forkert eller siddet i en usund arbejdsstilling over en længere periode, har du risiko for at få stive skuldre. Her kan du teste bevægeligheden i dine skuldre med fire enkle øvelser, så du kan få et fingerpeg om, hvordan det står til.

6. april 2020 af Inge Eriksen

4 øvelser, der tester bevægeligheden i dine skuldre

Sådan tester du dine skuldre

  • Udfør de fire øvelser langsomt. 1-2 gentagelser er nok
  • Mærk efter, hvordan øvelserne føles, og om begge dine arme har samme bevægelighed
  • Tjek dit resultat i boksen nederst
Kvinde laver BH-test

1. BH-testen

Stå med armene ned langs siden. Løft først din ene hånd om på ryggen, som du ville åbne din bh, og derefter den anden hånd. 

Læg mærke til, om der er forskel på bevægeligheden i dine arme her. 



Kvinde laver armløft

2. Armløft fremad

Stå med begge arme ned langs siden og tommelfingrene fremad. Løft dine strakte arme op foran kroppen og op mod loftet. 

Du skal gerne kunne få armene op til ørerne uden problemer eller smerter.



Kvinde laver armløft udad

3. Armløft udad

Stå med begge arme ned langs siden og tommelfingrene fremad. Løft dine strakte arme op til siden og op mod loftet. 

Du skal gerne kunne få armene helt op til ørerne uden problemer eller smerter. 



Kvinde laver udadrotation

4. Udadrotation

Stå med armene ned langs siden. Bøj albuerne 90 grader, og lad underarmene pege fremad, mens du holder albuerne ind til siden. Bevæg dine underarme så meget ud til hver side, som du kan. 

Læg mærke til, om der er forskel på, hvor langt din venstre og din højre arm kan bevæge sig. 


Dit testresultat

Øvelserne gør ikke ondt, men de føles ikke helt nemme: Styrk bevægeligheden i dine skuldre med de forebyggende skulder- øvelser, som vi viser dig på de næste sider. 


Der er stor forskel på dine armes bevægelighed: Det tyder på, at den ene af dine skuldre ikke kan bevæge sig optimalt. Det vil være en god idé at opsøge en fysioterapeut og blive undersøgt nærmere. 


En eller flere øvelser gør ondt: Det tyder på, at du har problemer med dine skuldres bevægelighed. Kontakt gerne en fysioterapeut, og få din skulder undersøgt nærmere.

HVERDAGSBEVÆGELSER, DER OGSÅ KAN DRILLE

Du behøver ikke altid at tage en test for at fornemme, om dine skuldre har det godt. I hverdagen er der nemlig masser af bevægelser, der kan volde besvær og gøre ondt, hvis det kniber med skuldrenes bevægelighed

Tænk på, hvordan du har det, når du udfører disse almindelige hverdagsaktiviteter, og overvej så lige, om de volder dig smerter eller problemer:

  • Vaske hår 
  • Tage tøj af og på 
  • Tørre hår med en føntørrer 
  • Kaste, fx bolde til din hund 
  • Åbne/lukke din bh på ryggen
  • Tage varer ned fra de øverste hylder 
  • Hænge vasketøj op 
  • Klappe over hovedet til en koncert
  • Sove på siden 
  • Nå noget i det øverste køkkenskab 
  • Hurtigt gribe ud efter noget, du har tabt

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: