Kvinde i sauna

Derfor er sauna sundt for kroppen

Der er god grund til at hoppe en tur i saunaen, næste gang du er i svømmehallen. Nye studier viser nemlig, at en gang varm velvære er godt for dit hjerte og blodtryk.

12. marts 2018 af I Form

Sænk blodtrykket i saunaen

Er der sauna i dit fitnesscenter eller din lokale svømmehal, så udnyt endelig muligheden for en varm hyggestund. Flere studier har nemlig påvist, at sauna er sundt for kroppen, og senest kan et finsk studie nu konstatere, at en omgang varmt velvære forebygger forhøjet blodtryk. I hvert fald blev risikoen sænket hele 24 procent blandt testpersoner, som gik i sauna 2-3 gange om ugen, sammenlignet med dem, der ikke gjorde.

Der kan være flere årsager til, at sauna er godt for hjertet, mener forskerne. Bl.a. fordi det styrker dine blodkar og generelt får krop og sind til at slappe af. 

Det viser forskningen: Jo mere sauna, jo bedre effekt

Graf over effekt af saunabesøg fra 16/2016
© Kilde: Laukkanen T. et al: “Association Between Sauna Bathing and Fatal Cardiovascular and All-Cause Mortality Events”, published in “JAMA intern Med.”, 2015

På grafen til venstre symboliser den røde streg dem, der går i sauna én gang om ugen, mens den grå er dem, der går i sauna 2-3 gange om ugen, og den sorte er dem, der benytter den mellem 4 og 7 gange ugentligt. Kurverne viser, at risikoen for at dø af pludselig hjertedød er cirka halveret, hvis du går i sauna 4-7 gange om ugen, i forhold til hvis du nøjes med en gang.

Grafen til højre viser, at det også har betydning for hjertesundheden, hvor lang tid man spenderer i varmen. Risikoen for pludselig hjertedød er 52 procent lavere hos dem, der sidder i saunaen mere end 19 minutter ad gangen, i forhold til dem der går ud efter mindre end 11 minutter.

Sådan sænker saunabadning dit blodtryk

Når det bliver virkelig varmt, som det gør i saunaen, er kroppens reaktion at gøre sig klar til at kæmpe eller flygte fra heden. Det er ren motion for dit hjerte.

  1. Sæt dig til rette i saunaen, og lad varmen omfavne dig. Receptorer i huden mærker, at det er meget varmt, og det sætter din krop i alarmberedskab og gør den klar til at flygte. Høj varme er nemlig en trussel for din krop, da proteinerne og dermed dna i cellerne kan smelte ved meget høj temperatur.
  2. I hjernen opfanger hypothalamus, som er det center, der bl.a. regulerer vores kropstemperatur, signalet fra receptorerne i huden. Det aktiverer det sympatiske nervesystem. Herved opstår kæmp eller flygt-reaktionen.
  3. Der frigives dels adrenalin fra nervecellerne og dels noradrenalin fra binyremarven. Noradrenalin er et signalstof og et stresshormon ligesom adrenalin, knyttet til kæmp og frygt-respons. Det øger hjerterytmen.
  4. Den øgede hjerterytme får hjertet til at pumpe mere blod ud fra hjertet, og blodkarrenes glatte muskulatur slapper af, så karrene udvides. Det er gymnastik for årerne. Blodtrykket falder efter saunabesøget.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler