Guide til de bedste og værste fisk

Fisk er dit bedste naturlige valg til omega-3, men mange arter indeholder farlige miljøgifte eller er truet med udryddelse.

1. marts 2010 af I FORM

3 tips : Få maksimalt omega-3 ud af din fisk

  • Undgå store mængder af planteolier, når du steger eller griller fisk – og drop friturestegning. Damp hellere fisken i citronsaft eller hvidvin, eller smør fadet med lidt olivenolie, hvis den skal steges.

  • Vælg altid tun i vand i stedet for tun i olie, da olien typisk er billig soja- eller vindruekerneolie.

  • Sardiner er et godt valg, hvis du både prioriterer indholdet af omega-3 og et lavt indhold af miljøgifte. De er nemlig så små, at de ikke når at ophobe ret mange giftstoffer og så ligger de langt nede i fødekæden. Vælg dem uden olie og tjek sukkerindholdet på dåsen med tomat!


De bedste og værste fisk

Vi har valgt at se bort fra en række af de mest ekstreme tilfælde på listerne her (se nedenfor), men har markeret andre, der kan være truet, med *.

Fiskene er i første omgang rangordnet efter deres bidrag af omega-3. Står flere arter lige i antallet af gram, prioriterer vi dem med det laveste indhold af omega-6 (det vil sige den gunstigste ratio i omega-3’s favør). Tallene i tabellen viser det gennemsnitlige indhold af omega-3 og omega-6. De kan dog variere fra årstid til årstid og fra det ene eksemplar til det andet.


















































































*) Er desværre en truet fiskeart.
**) Værdi kan ikke beregnes, da der ikke er omega-6 i madvaren. Hvilket i denne sammenhæng er positivt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler