Sund oliebalance forlænger livet

Spis mere omega-3 og mindre omega-6.

Forskere hylder omega-3 som et stærkt våben mod blodpropper, kræft, sukkersyge, allergi og meget mere. Problemet er bare, at du formentlig får for lidt af det – og at det bliver modarbejdet af, at du spiser for meget omega-6.

Denne ubalance kan fremkalde inflammation i kroppen, som på sigt kan gøre dig syg. Løsningen er at genoprette balancen og spise mere omega-3, dvs. flere fisk og fiskeolier, og være opmærksom på de mange skjulte omega-6-kilder.Fx kan kiks (også grove og økologiske) være smækfulde af omega-6 på grund af indholdet af majs-, solsikke- eller sojaolie.

  • OMEGA-3: GenialtDæmper betændelse og sænker risikoen for hjerte-kar-sygdom, diabetes, kræft m.m. Bedste kilde er fed fisk. Skal mindst udgøre 1 pct. af dagens kalorier – helst mere.

LÆS OGSÅ: Er det nødvendigt med et tilskud af fiskeolie?

  • OMEGA-6: Kun godt i meget små mængder. Ellers skidtMadvarer med omega-6 er isoleret set sunde, men vi får for store mængder, og det er skidt, fordi det modarbejder omega-3 og bl.a. øger din risiko for blodpropper. Findes i alle planteolier, bløde smørprodukter og et utal af hel- og halvfabrikata. Omega-3 og -6 tilsammen må kun udgøre 5-10 pct. af dagens kalorier.
  • OMEGA-9: Godt

Her hører olivenolie, nødder og avocado til. Disse enkeltumættede fedtsyrer har en gavnlig effekt på kolesteroltallet. Må bidrage med 10-15 pct. af dagens kalorier.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background