Sund oliebalance forlænger livet

Spis mere omega-3 og mindre omega-6.

1. marts 2010 af I FORM

Forskere hylder omega-3 som et stærkt våben mod blodpropper, kræft, sukkersyge, allergi og meget mere. Problemet er bare, at du formentlig får for lidt af det – og at det bliver modarbejdet af, at du spiser for meget omega-6.

Denne ubalance kan fremkalde inflammation i kroppen, som på sigt kan gøre dig syg. Løsningen er at genoprette balancen og spise mere omega-3, dvs. flere fisk og fiskeolier, og være opmærksom på de mange skjulte omega-6-kilder.Fx kan kiks (også grove og økologiske) være smækfulde af omega-6 på grund af indholdet af majs-, solsikke- eller sojaolie. 

  • OMEGA-3: Genialt

    Dæmper betændelse og sænker risikoen for hjerte-kar-sygdom, diabetes, kræft m.m. Bedste kilde er fed fisk. Skal mindst udgøre 1 pct. af dagens kalorier – helst mere.

  • OMEGA-6: Kun godt i meget små mængder. Ellers skidt

    Madvarer med omega-6 er isoleret set sunde, men vi får for store mængder, og det er skidt, fordi det modarbejder omega-3 og bl.a. øger din risiko for blodpropper. Findes i alle planteolier, bløde smørprodukter og et utal af hel- og halvfabrikata. Omega-3 og -6 tilsammen må kun udgøre 5-10 pct. af dagens kalorier.

  • OMEGA-9: Godt

Her hører olivenolie, nødder og avocado til. Disse enkeltumættede fedtsyrer har en gavnlig effekt på kolesteroltallet. Må bidrage med 10-15 pct. af dagens kalorier.

 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler