Sund oliebalance forlænger livet

Spis mere omega-3 og mindre omega-6.

Forskere hylder omega-3 som et stærkt våben mod blodpropper, kræft, sukkersyge, allergi og meget mere. Problemet er bare, at du formentlig får for lidt af det – og at det bliver modarbejdet af, at du spiser for meget omega-6.

Denne ubalance kan fremkalde inflammation i kroppen, som på sigt kan gøre dig syg. Løsningen er at genoprette balancen og spise mere omega-3, dvs. flere fisk og fiskeolier, og være opmærksom på de mange skjulte omega-6-kilder.Fx kan kiks (også grove og økologiske) være smækfulde af omega-6 på grund af indholdet af majs-, solsikke- eller sojaolie.

  • OMEGA-3: GenialtDæmper betændelse og sænker risikoen for hjerte-kar-sygdom, diabetes, kræft m.m. Bedste kilde er fed fisk. Skal mindst udgøre 1 pct. af dagens kalorier – helst mere.

LÆS OGSÅ: Er det nødvendigt med et tilskud af fiskeolie?

  • OMEGA-6: Kun godt i meget små mængder. Ellers skidtMadvarer med omega-6 er isoleret set sunde, men vi får for store mængder, og det er skidt, fordi det modarbejder omega-3 og bl.a. øger din risiko for blodpropper. Findes i alle planteolier, bløde smørprodukter og et utal af hel- og halvfabrikata. Omega-3 og -6 tilsammen må kun udgøre 5-10 pct. af dagens kalorier.
  • OMEGA-9: Godt

Her hører olivenolie, nødder og avocado til. Disse enkeltumættede fedtsyrer har en gavnlig effekt på kolesteroltallet. Må bidrage med 10-15 pct. af dagens kalorier.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background