Havregrød med sund topping
Hvem siger, man ikke kan spise havregrød til aftensmad?

I hvert fald ikke os!

© Peter Kam

Er det o.k. at spise havregrød til aftensmad?

Er du flere gange endt med en portion havregrød til aftensmad? Så er det faktisk ikke helt dumt. Læs begrundelsen her.

14. maj 2019 af Redaktionen

Havregrød som aftensmad - er det en god idé?

Et stort ja! Faktisk er havregrød noget af den sundeste fastfood, du kan ty til, uanset om tiden er knap eller ej. De blege flager har nemlig en god sammensætning af kulhydrater, proteiner og fedt, som i kombination virker mættende. I modsætning til de “hurtige kulhydrater”, der findes i bl.a. pizza og burger, er kulhydraterne i havregryn af den langsomme slags. De er med til at holde dit blodsukker stabilt, og som en ekstra bonus er grynene fyldt med vitaminer, mineraler, sunde fedtsyrer og kostfibre, der gavner alt fra kredsløb til fordøjelse. Havregryn er desuden 100 pct. fuldkorn, så spiser du en portion havregrød, får du dækket næsten halvdelen af dit daglige behov for fuldkorn. Der er altså masser af grunde til at spise sig mæt i den sunde grød. 

Sådan opgraderer du din havregrød

Kog den på mælk

Du får flere kalorier, men til gengæld også en rundere smag og større mæthed. 

Frugt eller grønt

Tilsæt tørret frugt eller revne gulerødder, der er rige på kostfibre og fremmer fordøjelsen.

Top med nødder

Nøddernes mange kostfibre sætter gang i tarmene og sikrer en stærk tarmflora.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler