Guide: Vælg sukker efter formål

Hvad er en brunsviger uden farin? Eller en mojito uden rørsukker? Hver sukkertype har sine styrker i forhold til smag og konsistens, hvilket gør dem gode til hver deres formål. Få brugbare råd til, hvordan du får de bedste sider frem af de forskellige sukkervarianter.

Varianter af sukker

SUKKER Brun, hvid, fast eller flydende. Sukker kommer i mange former. Lær at bruge dem, hvor de er bedst.

© iStock

Det er let at blive forvirret, når du står og ser på supermarkedets endeløse hylder med sukker. For skal du vælge lyst eller mørkt? Sirup eller honning? Flormelis eller farin?

Selv om de ser forskellige ud, så er næringsindholdet stort set det samme i alle sukkervarianter. Du sparer altså hverken kalorier eller vinder vitaminer eller mineraler i stor stil ved at vælge den ene frem for den anden.

Så træf i stedet dit sukkervalg ud fra, hvad du skal bruge det til. Der er nemlig forskel på, hvor let en sukker bliver opløst i en dressing, eller hvor egnet den er til at smage en gryderet til.

Her får du en oversigt over de mest almindelige sukkerarter, og hvordan du får det bedste ud af dem.

Hvidt sukker

Velegnet til:

  • Alt, du gerne vil søde uden at få andre smagsnuancer med. Det er det sukker, der er mest renset og smager mest neutralt.
  • Stødt melis, som sukkeret også hedder, kan foruden desserter og kager også bruges til at smage varme retter til med.

TIP! Sukker påvirker ikke kun sødmen, men også konsistensen. Så laver du en meget sød marme­lade, bliver den tykkere.

Sukkersirup

Velegnet til:

  • Sirup er godt til bagning – også i brød. Tilsæt lidt sirup i dejen, og den hæver hur­tigere, fordi sukkeret giver ekstra næring til gæren.
  • Den mørke udgave af sirup har en mere karakteristisk smag, og den egner sig derfor bedst i madlav­ning – fx i chili con carne.

TIP! Du kan eksperimentere med at lave dine egne sirupper, fx med kaffe, appelsin eller blåbær.

Honning

Velegnet til:

  • Honning er genialt i dressinger og marinader, hvor du vil have en sødme, der samtidig smager af lidt, og hvor du vil undgå, at det knaser i munden.
  • Biernes avl går godt i spænd med smagfulde madvarer, fx ost og rucola, som den giver et godt modspil.

TIP! Skal du kun have ét sødestof i køkkenet, så brug flydende honning, fx akacie, da den er nem at fordele.

Rørsukker

Velegnet til:

  • Det mørke rørsukker kæler for smagsløgene med de karamelagtige noter og egner sig fx godt i selskab med sursøde bær.
  • Den lyse udgave med små korn minder meget om almindeligt bordsukker og kan derfor bruges på lige fod med hvidt sukker.

TIP! Kan du ikke finde rørsukker i butikken? Så kig efter demerara­ sukker, som er et andet navn for det samme.

Farin

Velegnet til:

  • Farin er en indiskutabel ingrediens i brunsviger, krydderkage og irish coffee!
  • Det mørke sukker kan dog også sagtens bruges til andre ting. Du kan bruge den som smagsgiver, når det skal være ekstra læk­kert. Prøv fx at blande lidt farin i paneringen til kylling.

TIP! Et par æblestykker, en skive brød eller et stykke våd køkkenrulle kan bløde farin op, der er blevet hårdt i pakken.

Flormelis

Velegnet til:

  • Det pulveriserede sukker kommer virkelig til sin ret, når du vil søde kolde ting uden at få den knasende fornemmelse af sukker, fx i flødeskum eller skyr.
  • Pift din almindelige glasur op ved at røre den på citronsaft, solbærsaft eller hindbærmarmelade.

TIP! Flormelis opløses hurtigt, så vil du bruge det som pynt på kager, bør du vente med at drysse det på til sidst.

Kokossukker

Velegnet til:

  • Kokossukker har en rund og karamelliseret smag og kan derfor fungere som erstatning for mørkt rørsuk­ker eller brun farin i kager og desserter.
  • Kokosudgaven er dyr, så brug den i opskrifter, hvor mængderne er begrænsede – fx i en irish coffee.

TIP! Priserne på kokos­sukker kan svinge meget alt efter mærke, så tjek prisen ud, inden du svinger kortet.

Kilder: Altomkost.dk, Fødevarestyrelsen, bogen “God mad let at lave” af Kirsten Høgh Fogt og Marianne Kastberg m.fl.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 13/2019

Mest læste lige nu
Yoga-øvelser

Kriger 2

Superfood

Kan du heller ikke få kernerne ud? Vi hjælper dig her!

Psykologi

Sådan undgår du at være en pleaser

Psykologi

Test: Er du en pleaser?

Annonce

Spa, yoga og lækkert vejr: Her er den ultimative wellness-destination

Træningsmotivation

Derfor skal du komme 5 min. før – og andre tips til holdtræning

Træningsmotivation

10 kvinder: Sådan bliver vores fitnesstræning lidt federe

Træningsmotivation

8 kvinders bedste tips: Sådan kommer vi afsted til fitnesscenteret

Sunde snacks

Hjemmelavede, sundere romkugler med dadler og havregryn

49 kcal
30 minutter
Brød

Nemme hjemmebagte flutes med groft mel

60 kcal
105 minutter
Mere om Kostråd
Kostråd

Derfor skal du lade saltbøssen stå på bordet

Kostråd

Er vand med citron sundt?

Kostråd

Derfor er nordisk kost sundt, selvom du ikke taber dig

Kostråd

Er det sundt at være veganer?

Kostråd

Kostfibre

Kostråd

Protein

Kostråd

Er hvidløgspiller mon lige så sunde som hvidløg?

Kostråd

Får du nok kalk?

Kostråd

Er chiagrød overhovedet sundt?

Kostråd

Får du nok B12?

Kostråd

Hvad er ingefær godt for?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler