Test: Er din hofte skyld i topmaven?

Selv hundredvis af mavebøjninger vil intet stille op i kampen for at få en flad mave, hvis den dybe hoftebøjer er for kort.

8. juni 2011

Herunder ser du den øvelse, du kan lave for at få en idé om din hoftebøjermuskel er for stram. Landets fysioterapeuter bruger den selv på deres kunder.

I fagsprog hedder den Thomas-testen, og den kan på få sekunder give dig et fingerpeg om, hvordan din muskel har det. 

Testen kan være svær at udføre på sig selv, for hvis du har stramme muskler på forsiden af låret, vil det umiddelbart give samme resultat, og du ved reelt ikke præcis hvilken muskel din stramhed stammer fra. Derfor kan det være svært at være helt sikker på hvordan det står til med din hoftebøjer. Er du i tvivl så kan du få hjælp hos en fysioterapeut.


1. Sæt dig på kanten af et bord, bøj det ene knæ og grib fat om det med begge hænder. Læg dig roligt ned på ryggen, mens det andet ben følger med. Sænk nu benet, mens du stadig holder fast om det andet. Hvis dit ben ikke kan nå bordkanten som vist på billedet herover, er din psoas for uelastisk.

2. Hvis dit ben kan nå bordet som vist på billedet her, er din hoftebøjer afspændt og elastisk – og dermed sund.

Er din hoftebøjer lidt stram?

Så kan du ligeså godt komme i gang med disse 4 fantastisk øvelser med det samme.

Tilsammen vil øvelserne give dig en flad mave, samt en bedre funktion i hofte, ryg og bækken.


Er din hoftebøjer elastisk og smidig?

Så er det måske bare lidt mere træning der skal til for at nå målet om en fladere mave.

Vi har masser af forskellige programmer du kan følge, alt afhængig af dit udgangsniveau og dit mål.

Vælg det træningsprogram, der passer til din form og dit styrkeniveau, så undgår du skader, træner samtlige af dine mavemuskler og opnår langt hurtigt en stærkere mave.

Mavetræningsprogram - tre forskellige niveauer

Flad mave på 8 uger - for de hardcore

Spis din mave flad


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler