I FORM giver dig her listen over de råvarer du roligt kan guffe løs af.

Mad der gør din mave flad

En af hemmelighederne bag en flad mave er at vælge de helt rigtige råvarer. Se her, hvilke proteiner, kulhydrater, kostfibre og fedttyper du skal gå ben­hårdt efter.

29. oktober 2014 af I FORM

De bedste kostfibre

  • En flad mave får du ved at bringe ro til systemet.
  • Spiser du madvarer, der er rige på den særlige fibervariant inulin, styrker du mave-tarm-funktionen. Årsagen er, at inulin ud over at sætte skub i din fordøjelse også virker præbiotisk ved at give tarmbakterierne noget at tygge på.
  • Det får de sunde, mavevenlige bakterier til at formere sig, så du får en flad mave uden overflødig luftdannelse. 

Inulin-kilder

De mættende proteiner

  • Proteiner holder dig mæt længe og sørger for, at dit måltids kulhydrater er længere tid om at ramme blodsukkeret. Det forhindrer kraftige insulinstigninger og en øget fedtdeponering i maveregionen. Ikke alle proteinkilder er lige nemme at fordøje.

  • For at få maven til at arbejde optimalt er det klogt at vælge dem, der ligger blidt og venligt i maven.

Magre, letfordøjelige proteinbomber

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler