Kvinde cykler til arbejde
Snup cyklen på arbejde –

måske kan du endda komme hurtigere igennem morgentrafikken. Win win! 

© iStock

Drop smutvejene og få rørt dig mere i hverdagen

Rengøringshjælp, dagligvarer ved hoveddøren og en robot til at slå græsset. Vi er blevet rigtigt gode til at slippe for slæbet – men på bekostning af hverdagsmotionen. Her har vi samlet 10 bud på gemte motionsmuligheder i hverdagen.

3. marts 2020 af Iben Mortensen

Slå to fluer med ét smæk

Paradoksalt nok lever vi i en tid, hvor det er normalt at tage bilen til arbejde om morgenen for så at sætte sig op på en motionscykel om eftermiddagen. Vi klarer vores indkøb på nettet, så vi sparer turen til butikken, samtidig med at vi går rundt og holder øje med vores skridttæller. 

Og hvad er problemet i det, tænker du måske. Det kan vel være ligegyldigt, om du får dine 30 minutter fra træningscenteret eller fra helt almindelige hverdagsaktiviteter. Og ja, det kan det, så længe du er god til at få prioriteret fysisk aktivitet, og så længe du synes, det er sjovt. 

Men for mange er motion en stressfaktor og en evig kilde til dårlig samvittighed. Og det er en skam – især når der ligger så meget gratis træning lige for fødderne af os.

En ond cirkel 

Trangen til at effektivisere og gøre livet nemmere for os selv er der som sådan ikke noget nyt i. Det har vi gjort i årtusinder. Men måske har vi nået et punkt i vores udvikling, hvor det er på tide at slå bremsen i. 

Aldrig har vi haft så mange hjælpemidler, der skal spare os tid og besvær, og aldrig har vi været mere stressede eller følt os så presset på tid. Det er blevet lidt af en ond cirkel, hvor vi fjerner forhindringer som indkøb, transport og rengøring, men skaber nye behov og propper endnu flere ting ind i døgnets 24 timer. 

Måske arbejder du lige en tand ekstra, så du har råd til den rengøringshjælp eller den bil, der skal gøre livet nemmere og købe dig mere fritid. Spørgsmålet er, om regnestykket egentlig går op i sidste ende? Én ting er hvert fald sikkert. Den måde, vi har indrettet os på i dag, har gjort os mere stillesiddende end nogensinde før. 

Over 60 procent af os sidder ned mere end otte timer om dagen, og i forskningens univers taler man ligefrem om begrebet “sitting is the new smoking”. Mangel på motion er nemlig ved at overhale rygning som den største dødsårsag i vores vestlige del af verden. 

Sæt pris på bøvlet 

Hver gang du vælger de nemme og smarte løsninger, giver du som regel køb på fysisk aktivitet. Men du kan sagtens vænne dig til at se besvær som en mulighed i stedet for noget træls og tidskrævende, der helst bare skal overstås. 

Mange af de små valg, vi tager i tilværelsen, som fx at tage elevatoren, hyre en vinduespudser, sætte en maskine til at ælte dejen eller bare at sidde ned i bussen, gemmer på hverdagsmotion. Hver for sig virker de måske ligegyldige, men i det store regnskab gør de en kæmpe forskel

Så i stedet for at tænke “øv”, næste gang elevatoren er i stykker, eller der ikke er nogen ledige siddepladser, så vend situationen om, og tænk “yes, mere motion til mig”. Hvis du begynder at gøre det til en god vane at vælge de lidt mere bøvlede og tidskrævende løsninger, så indkasserer du også en masse på andre konti – og ikke kun fysisk sundhed. 

Din hjerne har nemlig også godt af at blive aktiveret og ikke altid springe over, hvor gærdet er lavest. Nedenfor har vi samlet 10 bud på gemte motionsmuligheder i hverdagen. 


10 SITUATIONER, HVOR DU GÅR GLIP AF MOTION

1. Du misser motion, når du.... får hjælp af robotter

Støvsugere og græsslåmaskiner er klassiske hjælpemidler, der har gjort vores hverdag lettere, men samtidig fjernet gyldne muligheder for motion.

2. Du misser motion, når du... bruger køkkenmaskiner 

Blendere, foodprocessorer og dejmaskiner er fantastiske, når det skal gå stærkt i køkkenet. Men har du tid, så brug nogle kræfter på at ælte, røre og hakke.

Prøv fx disse lækre kanelsnurrer uden sukker (som i øvrigt skal æltes) 

3. Du misser motion, når du... går uden om trapperne

Rulletrapper og elevatorer fungerer fint til gangbesværede og forældre med barnevogne, men derudover er der ingen god grund til at undgå trappen.


4. Du misser motion, når du... hyrer rengøringshjælp 

Støvsugning, gulvskrubning og vinduespudsning er alt sammen aktiviteter, der giver sved på panden. Så spar pengene, og klar opgaverne selv. Det føles også dejligt tilfredsstillende bagefter.

5. Du misser motion, når du... parkerer børnene foran skærme

Alle kan få brug for en stille stund, hvor iPad'en tager over. Men når du går ud og leger med dine børn, får du ikke bare uundværlig kvalitetstid – du får også god motion.

Måske du endda kan få børnene involveret i rengøringen? Få gode tips her

6. Du misser motion, når du... sidder ned på jobbet

8 timer om dagen på en kontorstol løber op i rigtig meget inaktivitet i et langt arbejdsliv. Så væn dig til at hæve skrivebordet, eller hold dine møder og pauser gående.

Få gode tips til at røre dig i løbet af arbejdsdagen 


"Det er nærmest, som om vi rangordner besværet i vores liv, så noget er finere end andet. Besværet med at træde rundt i pedalerne på en motionscykel er fx noget, vi sætter op på en piedestal. Men besværet med at slå græsset eller rydde op på loftsrummet er noget, vi helst vil være foruden"

– Anders Colding-Jørgensen, adfærdspsykolog og forfatter


7. Du misser motion, når du... klarer dine indkøb på nettet 

Pakkebuddene får måske mere motion, men det gør du ikke, når du ordner alt lige fra madvarer til tøjkøb online. 


8. Du misser motion, når du... holder digital kontakt 

Du får både motion og samvær, når du går ud og møder dine venner i den virkelige verden i stedet for at sende beskeder frem og tilbage fra sofaen. 

9. Du misser motion, når du... tager bilen frem og tilbage

Hop på cyklen, eller gå. Så kan du også overstå dagens træning i samme ombæring. Har du rigtig lang transport, kan en elcykel være løsningen. Den giver nemlig også motion – især på lange distancer. 

Her har du chancen for at vinde en elcykel fra Evobike

10. Du misser motion, når du... styrer huset med en app

Både lys, udluftning og lyde kan efterhånden styres med en app eller med stemmens kraft, så du aldrig behøver at rejse dig fra sofaen. På lang sigt kan det blive dyrt i dit kalorieregnskab. 


Kilder: Jens Troelsen, professor ved Syddansk Universitet, Institut for Idræt og Biomekanik, og Anders Colding-Jørgensen, adfærdspsykolog og forfatter


Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: