Kvinde, der står op og arbejder

Vil du gøre underværker for din sundhed, kan du med fordel rejse dig op mange gange i løbet af en arbejdsdag. 

© iStock

Rejs dig op og lev længere

Jo mere du sidder ned, jo mere øger du risikoen for alvorlige sygdomme og tidlig død. Knap 40 pct. af danskerne sidder stille over 75 pct. af deres arbejdstid.

2. marts 2017 af Inge Eriksen

Sidder du ned? Hvis ja, så skynd dig at komme op at stå, for stillesiddende adfærd svækker både dine muskler, knogler og kredsløb og øger din risiko for både hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes, kræft og tidlig død.

Forskerne er ikke helt enige om, hvor mange timer på stolen, der skal til for at belaste dit helbred, men sandsynligvis øges din risiko allerede ved 6-7 timers dagligt sidderi. Og jo mere du sidder, jo højere er din risiko.

Hold stående pauser

Løsningen er ikke at dyrke sport og generelt være mere aktiv i fritiden, for ifølge forskerne er det ikke nok til at opveje de mange siddende timer på jobbet. Du skal derimod afbryde de mange timers sidderi med masser af stående pauser.

Du behøver ikke at gå lange ture eller stå op og arbejde i timevis, faktisk ser det ud til, at det har langt større betydning, hvis du rejser dig op mange gange med jævne mellemrum. Et amerikansk forskningsresultat viser fx, at bare to minutters gåtur for hver stillesiddende time sænker din risiko for at dø med 33 pct.

Det er svært at ændre på indgroede vaner, men der er flere tiltag, som du kan ty til for at komme op af kontorstolen. Se bare her:

7 tricks til at få dig op fra kontorstolen

  1. Rejs dig, hver gang du taler i telefon.
  2. Hent vand flere gange i små glas frem for at fylde en stor dunk en enkelt gang.
  3. Få et aktivitetsur med indbygget inaktivitetsalarm, der minder dig om, når du har siddet stille for længe.
    Har du ikke et aktivitetsur? Så tjek vores gode tilbud her
  4. I stedet for at sende mails til dine kolleger, så rejs dig, og gå hen til dem i stedet.
  5. Flyt din papirkurv, så du skal rejse dig for at bruge den.
  6. Tilbyd at hente kaffe til dine kolleger – også selv om du ikke selv skal have.

Forbrænder flere kalorier

Hvis du bliver bedre til at få lettet måsen, kan du se frem til flere andre bonusser end en lavere risiko for alvorlige sygdomme. Jo flere gange, du rejser dig op, jo flere kalorier forbrænder du nemlig, og jo nemmere bliver det dermed for dig at holde vægten.

Færre smerter er en anden mulig bonus. Mange med stillesiddende arbejde rammes nemlig af smerter i skuldre og nakke, men det kan mere aktivitet rette op på. Et dansk forsøg i 2017, hvor en række medarbejdere skulle bruge deres hæve-sænke-borde og holde flere små pauser, førte efter tre måneder til, at 30 pct. oplevede færre nakke- og skuldersmerter.

Sådan står du rigtigt

Med en korrekt kropsholdning undgår du at belaste din nakke, ryg, skuldre, knæ og hofter.

  • Stå med rank ryg og vægten ligeligt fordelt på begge fødder.
  • Træk hagen og skuldrene tilbage, skub brystkassen lidt frem og træk maven lidt ind. Undgå at svaje i din lænd. 
  • Bøj en anelse i knæene.
  • Arbejd med din mus og dit tastatur tæt på din krop.
  • Dine underarme skal hvile på bordpladen, og dine skuldre skal være afslappede.
  • Vip gerne op på tæerne og rul tilbage på hælene af og til.


Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: