Kvinde, der står op og arbejder

Vil du gøre underværker for din sundhed, kan du med fordel rejse dig op mange gange i løbet af en arbejdsdag. 

© iStock

Rejs dig op og lev længere

Jo mere du sidder ned, jo mere øger du risikoen for alvorlige sygdomme og tidlig død. Knap 40 pct. af danskerne sidder stille over 75 pct. af deres arbejdstid.

2. marts 2017 af Inge Eriksen

Sidder du ned? Hvis ja, så skynd dig at komme op at stå, for stillesiddende adfærd svækker både dine muskler, knogler og kredsløb og øger din risiko for både hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes, kræft og tidlig død.

Forskerne er ikke helt enige om, hvor mange timer på stolen, der skal til for at belaste dit helbred, men sandsynligvis øges din risiko allerede ved 6-7 timers dagligt sidderi. Og jo mere du sidder, jo højere er din risiko.

Hold stående pauser

Løsningen er ikke at dyrke sport og generelt være mere aktiv i fritiden, for ifølge forskerne er det ikke nok til at opveje de mange siddende timer på jobbet. Du skal derimod afbryde de mange timers sidderi med masser af stående pauser.

Du behøver ikke at gå lange ture eller stå op og arbejde i timevis, faktisk ser det ud til, at det har langt større betydning, hvis du rejser dig op mange gange med jævne mellemrum. Et amerikansk forskningsresultat viser fx, at bare to minutters gåtur for hver stillesiddende time sænker din risiko for at dø med 33 pct.

Det er svært at ændre på indgroede vaner, men der er flere tiltag, som du kan ty til for at komme op af kontorstolen. Se bare her:

7 tricks til at få dig op fra kontorstolen

  1. Rejs dig, hver gang du taler i telefon.
  2. Hent vand flere gange i små glas frem for at fylde en stor dunk en enkelt gang.
  3. Få et aktivitetsur med indbygget inaktivitetsalarm, der minder dig om, når du har siddet stille for længe.
    Har du ikke et aktivitetsur? Så tjek vores gode tilbud her
  4. I stedet for at sende mails til dine kolleger, så rejs dig, og gå hen til dem i stedet.
  5. Flyt din papirkurv, så du skal rejse dig for at bruge den.
  6. Tilbyd at hente kaffe til dine kolleger – også selv om du ikke selv skal have.

Forbrænder flere kalorier

Hvis du bliver bedre til at få lettet måsen, kan du se frem til flere andre bonusser end en lavere risiko for alvorlige sygdomme. Jo flere gange, du rejser dig op, jo flere kalorier forbrænder du nemlig, og jo nemmere bliver det dermed for dig at holde vægten.

Færre smerter er en anden mulig bonus. Mange med stillesiddende arbejde rammes nemlig af smerter i skuldre og nakke, men det kan mere aktivitet rette op på. Et dansk forsøg i 2017, hvor en række medarbejdere skulle bruge deres hæve-sænke-borde og holde flere små pauser, førte efter tre måneder til, at 30 pct. oplevede færre nakke- og skuldersmerter.

Sådan står du rigtigt

Med en korrekt kropsholdning undgår du at belaste din nakke, ryg, skuldre, knæ og hofter.

  • Stå med rank ryg og vægten ligeligt fordelt på begge fødder.
  • Træk hagen og skuldrene tilbage, skub brystkassen lidt frem og træk maven lidt ind. Undgå at svaje i din lænd. 
  • Bøj en anelse i knæene.
  • Arbejd med din mus og dit tastatur tæt på din krop.
  • Dine underarme skal hvile på bordpladen, og dine skuldre skal være afslappede.
  • Vip gerne op på tæerne og rul tilbage på hælene af og til.


I FORM anbefaler:

Tab 1 kg om måneden – her er dit bedste våben!

Vil du gerne smide et par kilo? Og samtidig få tarme i topform, et stærkere immunforsvar og mere energi? Så skal du have fingrene i en spiralizer!

For kun 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.) får du lige nu en spiralizer + 3 numre af I FORM!

Denne geniale spiralizer kan blive din genvej til en slankere og sundere livsstil! Lige nu får du den + en grøntsagsskræller, urtekniv og 3 numre af Danmarks bedste sundheds-magasin I FORM til rabat-pris. Tjek tilbuddet her >>

Spiralizeren er din bedste allierede på vejen til et vægttab og en sundere krop. Med en spiralizer kan du trylle alverdens frugt og grøntsager om til flotte og sunde strimler. Prøv fx at udskifte den traditionelle pasta med squash- eller gulerodspasta, der indeholder langt færre kalorier. Så kan du faktisk tabe op til 1 kg om måneden og samtidig fortsætte med at spise alle dine yndlingsretter med pasta.

Hvad kan spiralizeren?

Spiralizeren er et smart lille køkkenredskab, der hurtigt omdanner din frugt og grønt til lange strimler af sundhed. Spiralizeren har ikke bare ét, men hele fire forskellige, skarpe blade. Med dem ved hånden vælger du selv, hvor tykke dine grøntsagsstrimler skal være. 

Den ene dag kan du lave ultratynde strimler af gulerod til salaten og den næste brede squash-strimler til kødsovsen.


VIDEO: Sådan laver du flotte, sunde strimler af dine grøntsager!

Så sund bliver du

Du taber dig ikke bare, men bliver også langt sundere, når du får en masse grøntsager indenbords. Glæd dig til at opnå:

  • Vægttab
  • Bedre fordøjelse
  • Stærkere immunforsvar
  • Mere energi
  • Mindre stress

YES, jeg vil gerne være mere sund! 

Send mig en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!

ALT dette får du

Slå til nu, så får du alt dette for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.):

  • Stilren spiralizer – Kickstart dit vægttab med masser af frugt og grønt.
  • Skræller og urtekniv – Det perfekte makkerpar til din nye spiralizer.
  • 3 nr. af I FORM – Glæd dig til masser af opskrifter på sund og lækker mad, træningsøvelser, ekspertråd og inspiration til en sund og glad livsstil. De første 3 numre følger med - du kan herefter til enhver tid opsige dit abonnement.
  • Det digitale tillæg "Sund aftensmad på under 30 min." – Propfyldt med sunde opskrifter, hvor du får brug for din nye spiralizer.
  • Ubegrænset digital adgang til I FORM via Wype-appen – Så kan du også læse I FORM, når du er på farten.
  • 3 ugers gratis adgang til Kostdagbogen
  • Gode rabatter på træningstøj i fordelsklubben Moreshop

Er du klar til et sundere liv?

Slå til og få pakken med spiralizeren for kun 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr). Du sparer 471 kr! 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler