Derfor er efterår den oplagte træningsårstid

Med lys og forår kommer ny energi. Og du behøver jo ikke kaste den hele i forårsrengøringen. Læs, hvorfor foråret egner sig helt suverænt til træning.

Kvinde, der træner ude i en skov om efteråret.

EFTERÅR Snyd ikke dig selv for de flotte efterårsfarver, mens du træner.

Med efteråret kommer de store sweatre og indendørshygge. MEN der er altså ingen grund til at pakke træningen væk til efter jul og nytår. Perioden mellem sommerferien og juleferien er nemlig et ret perfekt tidspunkt til at opbygge gode, sunde vaner. Læs seks grunde til, at efteråret fungerer så godt til træning.

Langt stræk uden afbrydelser

Hvis sociale begivenheder, ferier og højtider er den kæp, der oftest ryger i dit kost- og træningshjul, så er efteråret et helt oplagt tidspunkt at starte nye og sunde vaner på. Efter sommeren kommer nemlig en lang periode uden helligdage og ferier, inden jul og nytår gør sit indtog.

Hverken for varmt eller for koldt

Temperaturerne i efterårsmånederne rammer lige præcis den gyldne middelvej mellem kulde og varme, som gør træning ekstra fedt. På solrige efterårsdage får du både varme i kinderne og vind på kroppen, så du føler dig perfekt tempereret, selvom du er i bevægelse.

Læs også: Sådan klæder du dig bedst på til udendørstræning

Flotte farver

Naturen bliver næppe smukkere, end når trætoppene går fra grøn til gul og rød, og solen står lavt på himlen. Så bliver du motiveret af et flot baggrundstapet til din træning, er efteråret din ven.

Du booster dit immunforsvar

Motion hjælper dit immunforsvar, og i efterårs- og vintersæsonen har vi brug for al den hjælp, vi kan få, for at holde bakterier og løbende næser ude i armslængde.

Snør løbeskoene, hop op på cyklen, eller tag en tur i fitnesscenteret. Al motion gør en forskel for din krops helbred og for dit velbefindende.

Læs også: Hvad er immunforsvaret, og hvordan virker det?

Kom i gang inden jul

For mange er december en svær – hvis ikke umulig – måned at starte sunde vaner i. Men begynder du i efteråret, kan du nå at få rutinen under huden inden julefrokost- og konfektsæsonen og dermed give dig selv bedre odds for at holde vanerne ved lige.

    Newsletter background