Derfor er naturen nærmest magisk for krop og sind

Både kroppen og knoppen falder til ro, når du omgiver dig med natur, og den afstressende effekt gavner langt ind i hverdagen. Læs, hvordan naturen påvirker dit sind, og få tips til at få mest ud af de grønne omgivelser.

Natur, skov og træer.

AAAH – Der er intet som smuk natur, der kan få sindet til at slappe af.

© iStock

Lukkede butikker og restauranter, aflyste koncerter, selvisolation og hjemsendte skolebørn. Aldrig har vores samfund været så meget lukket ned som under de seneste års coronakrise. Vi har alle været meget igennem, men én ting har hele tiden været et lyspunkt i en ellers sur tid. Én ting holder aldrig nogensinde lukket: Naturen.

Heldigvis, for siden pandemien tog fart, har en række undersøgelser vist, at vi i langt højere grad myldrer ud i det fri. Og det er ikke kun trangen til at bevæge os, der får os ud til skov og strand. Det er i lige så høj grad det mentale frirum, der lokker. At slappe af og få ro i hovedet.

Og det virker! Ret så effektivt endda, for mange års forskning peger på, at naturen er ren medicin for nutidens pressede hjerner. Selv ganske kort tid i naturlige omgivelser er nok til at fylde nyt brændstof på hjernen. Du opnår altså en umiddelbar afstressende effekt, som løfter humøret, giver energi og gør dig bedre til at modstå hverdagspres.

Vær indstillet på naturen

De positive effekter afhænger dog i høj grad af, om du formår at være til stede i naturen, Sådan lyder det fra hjerneforsker Kjeld Fredens, som holder foredrag om naturen og dens effekt på vores mentale sundhed. Et af hans vigtigste budskaber er netop, at vi ikke bare kan gå ud i det grønne og straks forvente en række gevinster. Hvis vi virkelig vil have noget ud af naturen, skal vi være indstillet på den og have en lydhørhed over for den.

“Den største gevinst ved naturen ligger på det følelsesmæssige plan, nemlig følelsen af ærefrygt. Det oplever vi fx, når vi står højt oppe og kigger ud over landskabet og pludselig får følelsen af, at der er noget, der er større end os selv. Den følelse skaber en selvforglemmelse, og det er lige præcis det, vi skal have fat på i naturen: At glemme os selv og være åbne over for, hvad der sker omkring os. Så er det, vi kan se en påvirkning på kroppen,” forklarer han.

Det kan dog være en udfordring at slå hjernen fra og blot være i nuet. Derfor får du her en række tips, som hjælper dig godt på vej.

Sådan får du mest ud af naturen

Tag afsted regelmæssigt

Det gavner altid psyken at komme ud i det grønne, men skal det virkelig batte, gælder det om at komme afsted regelmæssigt. Bl.a. har en engelsk undersøgelse med knap 20.000 deltagere vist, at de, der var ude i naturen mindst to timer om ugen, havde betydeligt større mentalt velvære end dem, der ikke kom ud i det fri. Og det var ikke så afgørende, hvor længe de var ude ad gangen. Du kan altså frit vælge, om du vil tage i parken tyve minutters tid dagligt eller på en lang skovtur i weekenden, tyder det på.

Tag afsted uden elektronik

Hvis du virkelig skal give dig hen til naturen og have det optimale ud af den, så sluk telefonen, og lad den blive i lommen. Det er svært at sanse og være til stede i nuet, hvis du hele tiden bliver forstyrret af beskeder eller notifikationer. Modstå også fristelsen til at tage billeder. Selvom det kun tager et øjeblik, fjerner det fokus fra at være i nuet.

Gå efter steder, du kan lide

Det er vigtigt, at du føler dig tilpas i den natur, du tager ud til. Du får ikke meget ud af det, hvis du fx bliver slæbt ud på tur af en anden og slet ikke har lyst til at være der. Eller hvis du føler dig decideret utryg ved den vilde natur og ved, om du kan finde vej fx. Find et sted, som giver mening for dig, og hvor du føler dig kompetent til at være.

Find (lidt) spændende natur

Når du skal give dig hen til naturen, er det godt at finde et sted, som er en smule interessant, så det vækker din nysgerrighed, uden at du egentlig tænker over det. Er der kun lange lige tulipanrækker eller den samme endeløse mark, så har du hurtigt set det hele. Dog skal naturen heller ikke være så vild og spændende, at du bliver blæst helt bagover. Så risikerer du at blive alt for optaget og miste evnen til bare at lade opmærksomheden vandre.

Vær mindful i naturen

Øv dig i at være 100 procent til stede i naturen, når du er ude. Så får du nemlig størst afstressende effekt. Måske er det nok bare at gå en tur, hvor du lader tankerne vandre frit. Men er det svært for dig at give slip på jobbet og hverdagens pres, kan du fx prøve denne mindfulness-teknik:

  • Gå roligt derudad i 5-10 minutter. Der vil være masser af tanker i hovedet, og det er fint. Lad dem lande og giv slip, så du bliver mere til stede i nuet.
  • Brug så alle dine sanser, mens du går. Læg fx mærke til føddernes kontakt med jorden, lyde omkring dig og detaljer, du ser. Vær åben over for naturens indtryk med en afslappet opmærksomhed.
  • Find evt. et sted, der er rart at sidde, og giv dig selv tid til at falde helt til ro. Læg mærke til, hvad der sker inde i kroppen og omkring dig, og gå først videre, når du er klar.

LÆS OGSÅ: Byg dit eget shelter

Kilder: Hjerneforsker Kjeld Fredens, Frontiers in Psychology, Rapporten “Danskernes friluftsliv” fra Friluftsrådet

Newsletter background