Maveøvelser: Rotation

Rotationer udgør en meget vigtig del af dit bevægerepertoire, som ikke mindst dine skrå mavemuskler har æren for - dem, der sidder i siden og drejer din overkrop i forhold til underkroppen.

21. juli 2015 af I FORM

Alle øvelserne har fået en sværhedsgrad på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er den sværeste.

Følg programmet, der indeholder alle øvelser


A. Russian twist

Sådan gør du

Sæt dig på en måtte med fødderne løftet lidt over gulvet, mens du læner dig lidt bagud. Hold hænderne foldet foran dig med strakte arme lidt over lårene.

Drej i torso (ikke i skuldrene!), så hænderne kommer ud til siden, mens du flytter benene til den anden side. Vend tilbage til udgangsstillingen. Gentag, til den anden side.

I starten kan du måske kun rotere 20-30 grader, men du kan nok træne dig op til at kunne rotere 60 grader.

Derfor valgte vi den

Den tillader stort bevægeudslag, og sværhedsgraden kan varieres. I starten kan man udfordre sig ved gradvis at øge bevægeudslaget.

Senere kan man fiksere fødderne eller hænderne på jorden eller i en ribbe og bevæge den "frie" ende i forhold til den anden. Eller tilføje vægt, fx en bold mellem fødderne/hænderne eller ankel/håndledsvægte.

B. Twist i maskine

Sådan gør du

Indstil maskinen, så du har så stort bevægeudslag som muligt. Du må altså helst ikke "støde på maskinen" nogen steder.

Denne type maskiner er lidt forskellige, så følg instruktionen på den, du bruger.

Derfor valgte vi den

Twistmaskinen er et udmærket alternativ til andre rotationsøvelser, der normalt er svære at udføre. Stabilitetskravene er dog noget mindre, da det er en maskinøvelse.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: