Hvilken maveøvelse er mest effektiv?

Står en stærkere og fladere mave højt på ønskelisten? Så får du her et bud på en rigtigt god øvelse og et par tips til din træning.

Kvinde træner med ab wheel

GIV DEN GAS, når du er i gang. Intensiteten er afgørende, hvis du vil se resultater.

© iStock

Når vi nu alligevel er hoppet i træningstøjet, kan vi lige så godt bruge tiden så effektivt som muligt. Det giver mening. Det er dog sin sag at kåre én vinder blandt et hav af rigtigt gode maveøvelser.

Marina Aagaard, som er master i fitness og træning, vil dog gerne komme med et bud på en øvelse, som i hvert fald er særdeles effektiv – nemlig ab wheel roll out.

Hvis du gerne vil lykkes med at få en stærkere og fladere mave, er det dog vigtigt, at du skifter mellem forskellige øvelser, så du ikke bare rammer alle mavemuskler, men alle muskler generelt. Det er nemlig en misforståelse, at endeløse maveøvelser er vejen til en sixpack. Medmindre du går efter en karriere som bodybuilder, er komplekse øvelser, der rammer mange muskler, en bedre strategi.

Løb også gerne en tur, gå til dans, eller snup en times spinning – al motion forbrænder fedt, også på maven. Apropos effektivitet, så skal dit fokus være på kvalitet frem for kvantitet. Du opnår hurtigere resultater ved at træne få gange om ugen i kort tid med høj intensitet end ved at træne hver eller hver anden dag med mange, lette gentagelser.

Ab wheel roll out - sådan gør du!

Sæt dig på knæene med begge hænder på hjulets håndtag. Skån evt. dine knæ ved at placere dem på en ombukket træningsmåtte.

Krum nu let i ryggen, og rul så langsomt frem med strakte arme. Spænd godt i hele din core, så din ryg holder et lille krum. Kom tilbage til udgangspositionen ved at spænde i mavemusklerne, mens du fører hjulet mod hoften. Udfør øvelsen kontrolleret, hvor du bruger 2-3 sekunder hver vej. Rul frem på en indånding, og træk hjulet retur på en udånding.

Kilde: Marina Aagaard, master i fitness og træning

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 6/2022

Newsletter background