Lær at elske morgenløb

Ud af fjerene og ned i løbeskoene! Hvis du kan lokke dig selv til at blive morgenløber, knækker du også koden til at blive den type løber, der elsker hver en tur – og bliver afhængig af den.

23. april 2013 af I FORM

5 gode grunde til at elske morgenløb

  • En morgenløbetur bliver stort set aldrig forstyrret af uforudsete ting. Om eftermiddagen skal der til gengæld ikke meget til, før planer om en løbetur bliver ødelagt af et ekstra møde eller lidt for meget kage til kaffen.
  • Du kickstarter din forbrænding, når du løber om morgenen. På få sekunder er natten rystet ud af kroppen, og forbrændingen skruet i vejret. Efter turen vil kroppen desuden køre i et lidt forhøjet gear for at restituere.
  • Du træner din evne til at bruge fedt som brændstof, når du løber om morgenen på tom mave og slunkne kulhydratdepoter. Det er især genialt til dig, der træner til langdistanceløb og derfor har brug for at kunne løbe, når kulhydraterne er brugt (næsten) op. Spis få kulhydrater til aftensmad dagen inden løbeturen – det forstærker effekten.
  • Energien fra en løbetur om morgenen smitter af på resten af din dag. Løbeturen får hvirvlet op i glædeshormonerne (endorfiner) i hjernen og gør dig glad.
  • Du sparer tid på et bad, da du kan slå morgenbad og træningsbad sammen. Det gavner også din hud.

 Sådan kommer du af sted

  • Læg løbetøjet frem aftenen før – gerne på en lun radiator, så det er skønt at få på. De virkelig hardcore sover med løbetøjet på om natten!
  • Snup et glas vand og evt. en banan, hvis maven føles ubehageligt tom fra morgenstunden.
  • Lad være med at tænke over, om du gider. Slå hjernen fra – og gør det. Du elsker det, så snart du er ude.
  • Varm lidt op indendørs, før du tager af sted. Det gør det nemmere at møde morgenkulden.
  • Lunt først en kilometer eller to, så kroppen vågner og ledvæsken får tid til at smøre leddene. Lav gerne nogle høje knæløftninger og gadedrengehop for at få ekstra gang i kroppen.
  • Hvis du er uvant med morgentræning, så tag nogle rolige morgenture, indtil kroppen vænner sig til at træne på dette tidspunkt.Du får snart energi til mere seriøs træning.

Sådan kommer du ALTID ud at løbe

Egentlig er du typen, der løber, men lige i dag har du faktisk ondt i hovedet, og i går var du superstresset. Men i morgen SÅ starter du - hvis det altså ikke lige regner…..

Spænder dine dårlige undskyldninger ben for dine løbedrømme, så har vi et forslag til dig.

For det første; Motion er ikke noget, du gør MOD dig selv, men FOR dig selv. Manglende energi, hovedpine og stress forsvinder ikke efter en aften på sofaen. Men en rask løbetur rundt i kvarteret med frisk luft i ansigtet og din yndlingsmusik i ørerne giver dig et pusterum, der er dit helt alene. Her kan du lade batterierne op og slippe dagens bekymringer - og du behøver ikke løbe et halvmarathon for at mærke effekten. 

For det andet; Kan du kun løbe på vindstille, solbeskinnede dage, er der ikke mange løbedage på vores breddegrader. Så husk, at der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning og lige nu får du en træningstrøje fra Craft sammen med 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto (i alt 198,50 kr.).

Ja tak, jeg vil i gang med at løbe nu!

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler